- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 juli 2012 08:05 uur
Het zou moeilijk zijn voor hosters om aan geschikt personeel te komen. Daarnaast zouden hosters elkaars personeel wegkapen,om zo toch in hun personeelsbehoefte te kunnen voorzien. Ik legde deze stellingen voor aan Odile Elshout van Previder en Pay Kolmüs van WideXS.
Previder: Arbeidsmobiliteit ervaren werknemers op dieptepunt
Personeelschaarste in de hostingwereld. Het komt ook Previder bekend voor. Het is lastig om technische IT-functies te vervullen, zelfs voor starters. Er zijn wel relatief veel sollicitaties maar een groot deel van de kandidaten die solliciteert bij Previder, sluit niet aan bij gezochte profielen. Veel kandidaten kunnen de slag van techniek naar de wensen van de klant niet maken. Ook schort het nog wel eens aan de communicatieve vaardigheden van de kandidaten voor een functie waarbij men contact met klanten heeft. Uiteraard zijn er ook positieve uitzonderingen te melden.
Met het onderwijs is echter weinig mis, stelt Odile Elshout, recruiter bij Previder. Dat studenten de allernieuwste techniek niet in het onderwijs leren, is niet erg. Het is zelfs onmogelijk. Bovendien maken ze er in de praktijk wel kennis mee. Het schort veel vaker aan het ambitieniveau, de wens om zich te ontwikkelen. Het halen van de noodzakelijk certificering en het bijhouden van deze, moet niet alleen vanuit de werkgever gestimuleerd worden. Dat moet ook vanuit de werknemer zelf komen. Investeren in je zelf betekent ook geen 9 tot 5-mentaliteit. Veel kandidaten en dan met name MBO’ers geven echter te kennen daar geen zin in te hebben.
Het vinden van ervaren IT-specialisten met de nodige ervaring is zelfs nog moeilijker en op dit moment vrijwel onmogelijk. Hierbij speelt volgens Elshout de verminderde mobiliteit van werknemers een belangrijke rol. Sinds het voorjaar is de arbeidsmobiliteit tot een absoluut dieptepunt gedaald. Er is veel onzekerheid over de economische situatie. Ervaren en hoogopgeleide medewerkers zijn daardoor terughoudend om de overstap te maken naar een nieuwe werkgever.
Het wegkapen van personeel is not-done. Previder zal daarom niet actief medewerkers van directe concurrenten benaderen om de overstap te maken. Er zijn best partijen in de markt die hier anders over denken. Maar dat is niet anders dan in andere branches. Previder heeft liever dat specialisten uit zichzelf komen. Dat zijn ook de mensen met de juiste mindset, denkt Elshout. Je moet als isp’er en datacenter creatief zijn om je doelgroep van schaars IT-talent te bereiken. En eerlijk zijn over wat je te bieden hebt en waar je voor staat. Dan lukt het om de juiste mensen aan te trekken.
Voor werknemers heeft Elshout nog het advies om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen professionele ontwikkeling. Alle ontwikkelingen in de hosting- en datacenters gaan gigantisch snel. Het is daarom belangrijk om als werknemer bij te blijven. Dat is ook je eigen verantwoordelijk en niet alleen die van je werkgever.
WideXS: Commerciële vacatures lastiger te vervullen dan technische
Geschikt personeel is lastig te vinden op dit moment. Het duurt lang voor dat een geschikte kandidaat zich aandient, die zowel de juiste kwalificaties en ervaring heeft als binnen de bedrijfscultuur past, stelt Pay Kolmüs, marketeer bij WideXS.
De reden van de schaarste lijkt te zijn dat veel medewerkers goed op hun plek zitten bij hun huidige werkgever en daardoor niet op zoek zijn naar een andere baan. Het vervullen van vacatures waar de nodige hoeveelheid ervaring is vereist, is daarom ook erg lastig. Met het vervullen van startersfuncties heeft WideXS minder moeite.
Opvallend is dat Kolmüs aangeeft dat vooral het vervullen van commerciële buitendienst vacatures lastig is, met technische vacatures heeft WideXS aanzienlijk minder moeite. Het aanbod van programmeurs is bijvoorbeeld groot genoeg. Het aantrekken van personeel buiten de hostingbranche en deze een ‘spoedcursus hosting’ geven is geen optie. Voor de maatwerkoplossingen die WideXS aanbiedt, is het noodzakelijk dat een buitendienst medewerker zelf een oplossing kan aandragen wanneer een (potentiële) klant een specifiek probleem heeft. Dat is niet iets dat je met een spoedcursus hosting leert. Daarvoor is enkele jaren praktijkervaring noodzakelijk.
Dat personeel wordt weggekaapt bij WideXS heeft Kolmüs niet meegemaakt. Zij vraagt zich af of dat überhaupt in de hostingbranche gebeurt, gezien het een kleine wereld is. Ook geldt er binnen de Dutch Hosting Provider Association een stilzwijgende afspraak dat men elkaars personeel niet ‘hunt’. Het gericht benaderen van de werknemers van concurrenten doet WideXS zelf ook niet. Dat past ook niet bij de bedrijfscultuur. Kolmüs raad werknemers dan ook aan om te kiezen voor het bedrijf waar ze zich lekker voelen en niet voor het hoogste salaris te gaan.