- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 16 augustus 2012 08:10 uur
ISPam.nl heeft recent een enquête gehouden onder de lezers en daarbij een hoop waardevolle feedback gekregen. Aardig is dat een aantal suggesties voor te behandelen onderwerpen ook al op andere manieren de aandacht van de redactie had getrokken. Dat geldt bijvoorbeeld voor externe communicatie en PR, hierover wil een deel van de lezers meer weten.
De belangstelling voor tips en trucs rond externe communicatie is goed te begrijpen. Geen dag gaat voorbij of de ‘ouderwetse’ pers schrijft over de rol en invloed van moderne media en kanalen. Blogs nemen dit over en twitteraars verspreiden de boodschap verder. Zo draagt inmiddels iedereen zijn steentje bij aan het proces waardoor letterlijk iedere sector zich afvraagt wat nu nog effectieve methoden van communiceren zijn.
Aanbieders van internetdiensten zijn dus niet de enige categorie ondernemers die met het vraagstuk worstelen. Een rondje mailen langs enkele PR- en communicatie-experts leverde ruimschoots bevestiging voor die stelling op, letterlijk van A tot Z, iedere sector worstelt feitelijk met die vraag. Wat vervolgens wel blijkt is bij de bureaus verschillend wordt gedacht over de effectiviteit. Of om een typische begrip te hanteren: over de samenstelling van de dynamische communicatiemix wordt verschillend gedacht.
Zijn er dan geen standaardregels die voor elke type bedrijf gelden? Gelukkig is dat wel het geval. Een mooie quote die zo’n regel beschrijft mailde Axicom: “Over de gehele linie valt te constateren dat publish or perish steeds meer gemeengoed wordt.” Dat is een heldere en confronterende boodschap die door iedereen zal worden begrepen. Zaak dus zelf te publiceren om te voorkomen dat je verdwijnt. Maar hoe doe je zoiets?
In een eerdere column op ISPam.nl kwamen al eens ontnuchterende cijfers over de effectiviteit van persberichten ter sprake. Onderzoek toonde aan dat 83 procent (!) van de berichten die journalisten ontvangen onbruikbaar zijn om reden uiteenlopend van verkeerde adressant gemaild tot een onduidelijke boodschap. Lezers van ISPam.nl die zelf persberichten insturen weten dat het rendement van die acties flink kan verschillen. Als je aandacht wil voor een nieuwe medewerker, dienst of ander positief nieuws zijn persberichten – ook de allermooiste – duidelijk niet de enige, laat staan beste, communicatie uiting waar je op mag vertrouwen.
Gebruik maken dan maar van social media en je bericht op Facebook plaatsen, op je corperate Linkedin-pagina en natuurlijk Twitter is dat een goede methode? De geraadpleegde experts staan allemaal positiever tegenover die ontwikkeling. Opvallend daarbij is de verwachting dat de ondernemer zelf een actievere rol gaat vervullen. Daaraan kleeft wel een risico: het punt dat wellicht te snel over het hoofd wordt gezien door diezelfde ondernemer is het tijdsbeslag. Het communiceren over je bedrijf is niet een kwestie van 15 minuten twitteren per week en eens per maand door de stagiair een post op het bedrijfsblog laten zetten. Als je voor die aanpak kiest is communiceren in het beste geval een slecht onderbouwd project en alles behalve een goed ingebed voortdurend proces. Dat laatste is nodig om een geloofwaardig en geïntegreerd geheel te creëren en dat ‘levend’ te houden.
Daarmee wordt ook duidelijk waarom sommige hosters zoveel meer succes hebben met externe communicatie en daardoor ook de commerciële doelen eerder halen. Voor die groep is het onder de streep niets meer of minder dan een serieuze tak van sport. Daar moet je in blijven investeren anders valt het rendement flink tegen.