- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 23 augustus 2012 08:00 uur
Klokslag 12 uur ging het alarm af, hetgeen bij Oxilion voor iemand reden was de vraag te tweeten of iedereen zijn maandelijkse back-up al had geregeld. Dat op de eerste maandag van de maand die een werkdag is het luchtalarm (ouderwetse term is dat eigenlijk) afgaat is uiteraard wel een mooi, herkenbaar ijkpunt, maar is de frequentie niet te laag en is het wel praktisch als iedereen op het zelfde moment back-ups gaat maken?
Reden genoeg voor ISPam.nl hierover contact op te nemen met Oxilion en de volgende vragen voor te leggen: wat is een juiste frequentie, wat doen jullie zelf aan spreiding van die activiteiten en hoe brengen jullie dit bij je klanten onder de aandacht, behalve via een tweet.
Het antwoord dat we kregen was uitgebreider dan verwacht en legde de nodige variabelen uit, zoals dat de frequentie van het back-uppen mede afhankelijk is van het doel en welke risico’s je kunt en wil lopen. Tevens werd er melding gemaakt van klanten die nadrukkelijk géén back-up willen, iets dat op het eerste gezicht vreemd overkomt. Bij nader inzien blijken daar soms echter zeer valide redenen voor te zijn zoals het al elders belegd hebben van die functionaliteit.
Een ander punt dat uitgebreid werd beschreven was dat met sommige klanten wordt overeengekomen dat de back-ups ook daadwerkelijk getest worden. Precies die opmerking werd ook gemaakt door een Duitse aanbieder, die daarbij ook aangaf waarom dat in sommige gevallen noodzakelijk is. Het blijkt dat bepaalde klanten die zekerheid zwart op wit nodig hebben in verband met certificeringen en verzekeringen. In de Duitse situatie schijnt het zelfs zo te zijn dat die tests daarom steekproefgewijs door derde partijen gedaan worden.
En zo voerden twee tweets onverwachts naar de ontwikkelingen rond certificering die hier al eerder zijn beschreven. Overigens het aantal klanten dat in Duitsland die bijzondere back-up diensten afnam was beperkt. De meeste klanten waarbij dit soort issues een rol speelt, heeft namelijk het beheer over de data niet uit handen gegeven aan een provider. Maar in de communicatie, om over te komen als een gedegen partij, wordt het aanbod consequent vermeld. Slimme zet, die inhaakt op een ander voor de hostingsector belangrijk thema: hoe communiceer je het beste over veiligheid die je als aanbieder ook echt waar kunt maken en dat zonder een toon aan te slaan die je klanten afschrikt.
Eens per maand een tweet sturen om de aandacht op back-ups te vestigen kan onderdeel zijn van een uitgebreider communicatie traject over die materie. Wat dat betreft is het te hopen dat de tweet van Oxilion andere hosters is opgevallen en aanzet tot een vergelijkbaar signaal.