- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 12 oktober 2012 08:05 uur
Een jong en dynamisch bedrijf. “Hou alsjeblieft op”, zegt commercieel manager Dennis Wijnberg van het Twentse Oxilion. “Dat is toch al lang niet meer onderscheidend. Ja, er werken vooral jonge mensen bij ons, maar dat zegt toch niets? Klanten onthouden je niet omdat je jong en dynamisch bent, wel omdat je gewoon goede diensten biedt. In ons geval is dat hosting en infrastructuur. Spannender wordt het niet. We bieden het managed en unmanaged aan. Geen exoten, geen specials. Dat is duidelijk en daarom groeien we als Oxilion.”
Want Oxilion groeit. Niet voor niets is het hostingbedrijf genomineerd voor de Deloitte Fast50, een lijst waar een bedrijf in terecht kan komen als het minimaal vijf jaar achtereen een bepaalde omzetgroei laat zien. Dat doet Oxilion, dat dit jaar ook nog eens haar 12,5 jarig jubileum viert. Aan feestjes geen gebrek in Enschede. ,,We hebben sowieso al elke maand een personeelsfeestje,” vertelt Wijnberg. ,,Een activiteit, hapje, drankje. Dat werk. Een tot twee keer per jaar pakken we het wat groter aan en dan nodigen we ook de partners uit.”
Oxilion voerde recentelijk wel een behoorlijke reorganisatie door. Wijnberg: ,,We hebben het bedrijf anders ingedeeld zodat de lagen in onze proposities ook in de organisatie terug zijn te vinden. We hebben nu drie lagen: infrastructuur, systems (systeembeheer) en support. Mensen binnen het bedrijf hebben natuurlijk tijd nodig om even te wennen, maar het gaat beter dan verwacht.” Oxilion meet dat onder meer aan de hand van de responstijden op e-mails en de reacties van klanten. Aan het begin van het jaar was dat nog vier uur, inmiddels is dat teruggebracht naar anderhalf uur. ,,De betere structurering heeft effect.”
Gat in de muur
Wat verder ‘ordinair goed‘ gaat, is de sfeer binnen het bedrijf. ,,Dat merkt een klant ook aan de buitenkant,” stelt Wijnberg. Oxilion doet daar dan ook veel aan, maar uiteindelijk gaat het toch om de dienstverlening. ,,Je komt erg snel in de verleiding om er diensten bij te gaan doen “omdat je het kan”. In het verleden deden we veel storage, maar we kwamen erachter dat het niet onze business is. We doen hosting en infrastructuur, volgens de marktstandaarden. Daarbij proberen we wel voorop te lopen: wij willen graag weten hoe die marktstandaarden zich in de toekomst ontwikkelen, dan kun je daar als bedrijf op tijd op inspelen met jouw diensten. Dat verwachten klanten van ons. Niet de zoveelste uitzondering.”
Een dienstverlener bestaat bij de gratie van de tevreden klant. ,,Dat bereik je door goed te begrijpen wat die klant wil. Ik vergelijk het altijd met een boormachine. De klant vraagt om een boormachine, maar hij wil een gat in de muur.”. Een andere vergelijking: ,,Een bekend attractiepark hier in de buurt blijft vaak een extra half uurtje open. ‘Omdat het zo gezellig is in het park’ en mensen dan toch nog ‘die ene attractie kunnen bezoeken’. Dat half uurtje is natuurlijk van tevoren bedacht, maar de mensen in het park ervaren het desondanks als heel sympathiek.”
In de hosting is dat niet anders – dat is de filosofie van Oxilion. En soms verkoop je dan die boormachine. Of een extra half uurtje in een attractie. Wijnberg: ,,Net als alle hosters krijgen wij ook mailtjes van klanten die tegen geheugenlimieten aanlopen. Op zo’n out of memory-vraag kun je natuurlijk antwoorden dat ze een extra gigabyte geheugen kunnen kopen. Het werkt heel anders als je eerst een analyse doet van het geheugengebruik: waardoor wordt die out of memory veroorzaakt? De meeste klanten vinden dat te ingewikkeld en zeggen dan: gooi er maar gewoon een extra gig bij.” Moraal van het verhaal: ,,Mensen kopen wel graag, maar ze krijgen niet graag iets verkocht.”
Beveiliging
De splitsing van proposities zal in de toekomst veel scherper worden, meent Wijnberg. Met een hele strakke scheiding tussen managed en unmanaged. Uiteindelijk zullen de klanten echt een hosting-omgeving afnemen en geen servers meer. ,,Die server is toch de boormachine, terwijl je dat gat in de muur wilt: het hosten van een applicatie. De diensten van hosters zullen steeds meer ‘los’ van de servers komen te staan. Klanten willen vaak al niet eens meer weten of welke type server of operating systeem hun applicatie draait.”
Klanten vertrouwen op de hoster: de applicatie moet draaien. Veilig draaien. Daar ziet Wijnberg branchebreed nog wel een grote uitdaging: de beveiliging van websites en webshops. ,,Wij besteden daar heel veel aandacht aan, maar het zou goed zijn als providers veel meer onderling gaan samenwerken op het gebied van beveiliging. Snel met elkaar kennis delen en indien nodig met behulp van elkaars resources problemen oplossen. Dat helpt tenslotte ook om het vertrouwen in de branche als geheel overeind te houden. Dit gebeurt al op abuse niveau, maar dat kan nog meer.”
Beveiliging wordt onderschat. Een ferm statement van Wijnberg. ,,Honderd procent veiligheid is een illusie, maar je kunt wel afspreken dat je zo snel mogelijk actie onderneemt bij beveiligingsproblemen. Voorbeeld? Door zo snel mogelijk te patchen. Daar wordt echt veel te laconiek mee omgegaan. Wij zitten dik in de webshops, dan gaat het niet zelden om persoonlijke data die mensen in de shop achterlaten. Adressen, telefoonnummers, betalingsgegevens. Natuurlijk moet je je als shop afvragen of je al die gegevens echt wel nodig hebt om een product te verkopen. Heb je dan echt een telefoonnummer nodig? Of is een e-mailadres voldoende? Maar als je die gegevens dan vraagt van klanten, zorg dan wel dat je extreem goed beveiligd bent. En vooral: onderschat het niet.”