- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 23 november 2012 08:00 uur
Aan de wand van de vergaderkamer hangt een enorme foto. Alle medewerkers van Argeweb, voor het kantoor in Maassluis. Een soort bordesfoto. Lachend houden ze een banner met de naam van het bedrijf omhoog. Met nadruk op lachend. Want de tevredenheid van het personeel is hier een groot goed. Daar steekt directeur Gerben van Leeuwen al 12,5 jaar heel veel energie in. “Hulpvaardig is niet voor niets een van de kernwaarden van het bedrijf”, vertelt hij. “Wij willen graag dat stapje extra zetten voor de klant. De medewerkers krijgen daar ook de waardering voor.”
Dat gaat verder dan een schouderklopje: Argeweb-medewerkers worden beoordeeld, met ‘5-5-5’ als hoogste waardering: 5 voor snelheid, 5 voor inhoudelijk en 5 voor kwaliteit. Dan doet Van Leeuwen ook graag iets extra’s. “We hebben al diverse ludieke acties gehad. Een stroopwafelkraam voor de deur of voor het hele bedrijf mokken met 5-5-5 erop.” Niet dat het daarom gaat. Argeweb wil echt toegevoegde waarde hebben voor haar klanten. “We willen kwaliteit leveren, al zegt elk bedrijf dat natuurlijk”, vervolgt Van Leeuwen. “Maar omdat wij punten toekennen aan beoordelingen van klanten, kunnen we dat ook echt waarmaken. Wij voegen de daad bij het woord: investeren bijvoorbeeld heel veel in onze servicedesk. Nadeel is wel dat we daardoor het imago hebben gekregen een dure provider te zijn. Waar ik het natuurlijk niet mee eens ben.”
Het is het lot van providers, zeker in moeilijke economische tijden. Van Leeuwen: “Mensen willen goedkoop, maar goede support moet wel ergens betaald worden. En dat willen de mensen ook. Ze willen allemaal het liefst een euro betalen, maar als ze er een dag uit liggen, kost dat veel meer.” De concurrentiedruk is hoog: een hoster moet anno 2012 knokken op de markt. “Het is wat harder vechten, je moet er meer voor doen”, zegt Van Leeuwen. “Er komt steeds meer druk op de marge. Absoluut. Mensen kennen de weg, ze kennen de providers en ze willen voor dat dubbeltje op de eerste rang. Daar willen wij niet aan meedoen, willen onze klanten echt service blijven bieden.”
Minder eng
Dat wordt door veel mensen toch hoog gewaardeerd, blijkens de cijfers van Argeweb en het zusterbedrijf Amsio. Argeweb hoort in de top vijf van Nederlandse hostingproviders. Deze maand schiet het bedrijf door het plafond van 100.000 .nl-domeinen. De onderneming timmert flink aan de weg met verschillende proposities. “Argeweb is een marketingorganisatie”, legt Van Leeuwen uit. “Dat zijn abonnementen, daar moet je er veel van hebben. Amsio is meer gericht op managed hosting, die organisatie focust meer op sales en projecten. Daar kijken we op dit moment ook veel meer naar outsourcing, richting cloud en datacenters.”
Van Leeuwen verwacht een sterke groei in cloud, vooral vanuit bedrijven. Opmerkelijk, want de markt ziet over het algemeen terughoudendheid bij bedrijven om IT uit te besteden naar de cloud. “Wij zien juist dat bedrijven het steeds minder eng vinden om die stap te zetten. Ze zien dat wij veel flexibeler zijn dan een eigen IT-afdeling. Die cloudpropositie doen we overigens vaak samen met partners: wij leveren de infrastructuur, met een aantal VPS’en, firewalls, noem maar op. Onze partners installeren daarop hun eigen software.” Het bedrijf zit vol in de ontwikkeling van het partnerkanaal Amsio 247, een cloudplatform waarop partners zelf diverse whitelabel applicaties – denk aan Exchange, Sharepoint en Lync – kunnen afnemen en dat weer doorverkopen aan eindklanten. Daarnaast zal Amsio volgend jaar AmsioCloud lanceren. “Dat is een dienst waar klanten zelf VPS-en kunnen aanschaffen en inrichten. Echt een self-portal. Je kiest welke hypervisor je wilt en hoeveel VPS-en je nodig hebt. Je kunt aanmaken wat je wilt en betaalt achteraf naar gebruik.”
Froukje
Van Leeuwen wil niet mee in de race om de goedkoopste euro. Daar is Argeweb het bedrijf niet naar omdat de klant er uiteindelijk niet mee is geholpen. “Wij kijken op dit moment naar premium hosting”, licht Van Leeuwen toe. “Dat zijn we als dienst aan het ontwikkelen. Technisch vooruitstrevender, geoptimaliseerd voor pakketten als Joomla, WordPress of Magento. Daar gaan we met SLA’s werken, premium support. Dat zijn de klanten die we willen hebben. Wij willen niet alleen dozen schuiven, dat ik zie ik zelf ook echt niet zitten. De servicecomponent zit in onze genen, daar zoek ik het in.”
Dus zoekt Argeweb voortdurend naar mogelijkheden om klanten aan zich te binden met diensten die klanten vooruit helpen. Dat gaat verder dan het simpelweg hosten van een website. Neem de instructievideo’s waarvoor tv-presentatrice Froukje de Both werd ingehuurd. Met de video’s worden klanten stap voor stap door het creatieve proces van websitebouw geleid. Of krijgen ze antwoord op vragen als ‘hoe zorg ik nu voor dat mijn site bovenaan komt in de zoekresultaten van Google?’ of ‘hoe maak ik handig gebruik van social media?’. Die video’s, nu nog te zien op www.webmee.tv, zullen binnenkort worden geïntegreerd in de Argeweb-portal.
Nederlandse Dropbox
Natuurlijk gaat het om massa bij webhosting. Dat weet Gerben van Leeuwen als geen ander. Maar ook massa kun je binden. Kwestie van goed opletten. In de cloud gebeurt het, daar worden diensten aangeboden waar Van Leeuwen meer brood in ziet. “Neem Dropbox, dat vind ik echt geniaal. Wij gaan onze online storagedienst ook verbeteren. Storage kun je gemakkelijk delen, naar verschillende apparaten. Maar iets als Dropbox hebben we nog niet specifiek voor de Nederlandse markt. Met een partner zijn we die dienst nu aan het bouwen, inclusief apps voor iPad, iPhone, alles. Daarmee hebben we al een campagne ingezet ‘opslag verandert’ en ‘opslag oranje’, maar nog eind 2012 komt de volgende versie die echt de concurrentie aankan met Dropbox.”
Plannen genoeg. Dat kan ook niet anders. En het past uitstekend bij twee andere kernwaarden van Argeweb: ondernemend en gedreven. “Het is een turbulente markt. Je kunt geen half jaar stil zitten, je moet anticiperen. Altijd en overal.”