- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 28 november 2012 08:05 uur
De bereikbaarheid van webwinkels die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie Thuiswinkel.org is het afgelopen niet veel beter geworden. Het positieve nieuws is wel dat de prestaties ook niet veel slechter zijn geworden.
Volgens performance monitoring-bedrijf Uptrends is bijna één op de drie webwinkels onvoldoende bereikbaar. Dat wil zeggen dat zij een uptime van minder dan 99,9 procent hebben. Dat komt overeen met een downtime van 8 uur en 46 minuten per jaar. Van de 1603 geteste sites waren er 491 die niet aan deze norm voldeden, 1112 sites (69,4%) haalden de norm wel.
Eén op de vijf sites scoorde een uptime van 100 procent tijdens de testperiode. Dat is ongeveer gelijk met vorig jaar. Bekende online retailers die altijd bereikbaar waren, zijn onder meer De Bijenkorf, D-Reizen, Kleertjes.com, Shoeby Fashion en Zalando. Drie andere bekende winkels hebben de limiet net niet gehaald (Wehkamp.nl 99,8 procent, Bol.com 99,3 procent en Albert.nl 99,87 procent), aldus de onderzoekers.
“Wij beschouwen een bereikbaarheidsscore van 99,90 procent als het minimum vereiste voor webwinkels”, verklaart Joost Weissenbach, verkoopdirecteur bij Uptrends. “Als je dat niet haalt, dan zal je (potentiële) klant zijn aankopen bij de webshop van je concurrent doen wat dus verlies van omzet en de reputatie van je bedrijf betekent.”
De winkel kwaliteitparket.nl scoorde volgens de onderzoekers het slechtste. De shop zou een uptime hebben van gemiddeld 79,5 procent, wat betekent dat bezoekers ruim 157 uur per jaar de site niet kunnen openen.
Onderzoeksmethode
Het is de zesde keer dat Uptrends een dergelijk onderzoek heeft uitgevoerd. In de periode van 20 oktober tot en met 20 november (31 dagen) heeft Uptrends onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van 1.603, allen bij Thuiswinkel.org aangesloten, internetwinkels. Gedurende de onderzoeksperiode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 100 controlestations.