- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 6 december 2012 08:01 uur
Met het einde van dit jaar in zicht verschijnen persberichten en verslagen over events waar voorspellingen voor 2013 worden gedaan. ISPam was bij een aantal van deze bijeenkomsten aanwezig en kon uit eerste hand vernemen hoe nationale en internationale spelers naar de markt kijken. Daarnaast zijn er nog de bekende onderzoeksbureaus als Ovum en Gartner die van zich laten horen.
Al deze informatie tezamen levert een beeld dat op het eerste gezicht weinig afwijkt van voorgaande jaren. Bijna alle aanbieders van internetdiensten zijn positief over de kansen op groei. Cloud, waarvan opvallend veel grote partijen dit najaar de hybride-variant promoten, staat bij iedereen boven aan het lijstje. En bijna iedereen heeft ook BYOD hoog in de top5 staan. Bigdata is dan weer een onderwerp dat niet bij alle aanbieders hoog op de agenda staat, alleen de grote spelers noemen het.
Je zou bijna denken dat elke hoster in 2013 hetzelfde gaat doen als de afgelopen jaren: klanten werven en vasthouden, aandacht voor een paar nieuwe cloudgerelateerde diensten en wellicht hopen dat een aantal concurrenten ophoudt.
Wat bij nader inzien opvalt is dat bijna al deze visies zwaar leunen op aanbod. Is dat wel zo verstandig als je weet dat volgens de laatste cijfers de IT-uitgaven in West Europa dit jaar 1,2 procent zullen stijgen en volgend jaar wellicht maar een schamele 1,4 procent (‘Western Europe has the lowest growth rate of any region’, bron). Deze cijfers lijken eerder een rechtvaardiging voor de stelling dat je meer dan ooit moet letten op de vraag. Dus in plaats van wat vind ik als hoster belangrijk, wat wil de klant in 2013?
Die vraag hebben we gesteld aan een aantal partijen die zelf geen hoster zijn, maar leverancier van de sector of die een heel eigen niche hebben. De antwoorden liepen sterk uiteen wat logisch is omdat dat er verschillende soorten bedrijven (van registratieservices, via hosted telefonie en financials tot virtuele dealerrooms) zijn benaderd. Maar sterk naar voren komen twee mogelijke trends die tegengesteld lijken te zijn.
Aan de ene kant is het de verwachting dat (eind-)gebruikers vaker steeds meer zelf willen doen. Dat past bij elk cloudconcept, maar is ook een logische vervolgstap van wat iedereen al kan doen bij zijn telefonie -of elektriciteitsaanbieder. Aan de andere kant is de verwachting dat er een sterke vraag naar (deels nieuwe vormen van) uitbesteden zal blijven. Nog meer focus op corebusiness en daarbij hoort niet meer automatisch het zelf verzorgen van bijvoorbeeld storage of mailverkeer. Hoe deze twee ontwikkelingen met elkaar te combineren zijn – rekening houdend met krappere budgetten – wordt een belangrijk vraagstuk voor 2013. Een ding is daarbij volgens de geïnterviewden meer dan ooit van belang: het tijdig opvangen van signalen uit de markt en weten dat die anders zullen zijn dan je op basis van voorgaande jaren gewend bent.