- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 24 januari 2013 14:10 uur
Managed hosting is enorm in opkomst, iedereen die doet het tegenwoordig. Dat roept bij mij de vraag op wat managed hosting nou precies is? Wat een unmanaged dedicated server is, dat mag wel duidelijk zijn. Daarbij krijg je van je hoster de exclusieve beschikking over een (fysieke) server en hoe je het ding softwarematig inricht en hoe je hem beheert, dat moet je zelf weten, zolang als je er maar geen hinder door veroorzaakt voor anderen. Enkel wanneer de hardware het laat afweten, alleen dan is de hoster gehouden voor de klant in actie te komen en het probleem op te lossen.
Aan de andere kant is managed hosting een stuk minder goed te vatten. De rol van de hoster wordt pro-actiever, maar wat gaat die hoster dan precies doen? Dat wordt dan meestal vastgelegd in een service level agreement oftewel een SLA. In dit document staat wat de hoster wel en niet voor de klant doet en meestal ook de gevolgen van wanneer de hoster het laat afweten.
De vraag is alleen wanneer hetgeen de hoster doet aan te duiden is als managed hosting. Is het voldoende als de hoster automatisch zodra er een nieuwe update van de software waar de server op draait installeert? Of kan er pas over managed hosting worden gesproken op het moment dat de hoster 24/7 de server van de klant monitort en pro-actief met het beheer van de server van de klant bezig is?
Ook kan de vraag worden gesteld of managed hosting überhaupt wel iets met servers te maken heeft of dat het alleen over service gaat. Is het voor managed hosting noodzakelijk dat de klant een of meerdere eigen servers heeft of is het bieden van een platform dat door de hoster wordt beheerd (cloud) en waar de klant verder geen omkijken heeft naar het onderliggende beheer ook als managed hosting aan te merken?
Als dat laatste het geval is, dan zou een shared webhostingpakket van enkele euro’s per maand bij een budgethoster ook aan te merken zijn als managed hosting. Of zou de betrouwbaarheid van de hostingdienst die wordt afgenomen ook een bepalende factor moeten zijn, om hosting als managed hosting te kunnen aanmerken?
Of speelt wellicht de capaciteit die je afneemt bij de hoster een rol, is een shared webhostingpakket simpelweg te klein om aan te merken als managed hosting. Moet er wellicht een bepaalde mate van service worden verleend of is het noodzakelijk bij managed hosting dat er bepaalde minimum garanties worden afgegeven door de hoster?
Het is volgens mij lastig om een sluitende definitie te geven van managed hosting. Ik denk dat managed hosting niet zozeer technisch, maar vooral een bepaalde insteek en filosofie is. Bij servers zal managed hosting natuurlijk betekenen dat de hoster het technische beheer (deels) voor zijn rekening zal nemen, maar als het gaat om platformen gaat het er vooral om dat de klant wordt ontzorgt en zich niet bezig hoeft te houden met de infrastructuur van de hostingoplossing die hij afneemt.