- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 31 januari 2013 08:01 uur
Een week geleden werden in Utrecht voor de 6e keer de Webwinkelvakdagen gehouden. Deze vakbeurs voor alles dat met e-shoppen te maken heeft kon zich ook dit jaar weer verheugen op veel bezoekers. Zoals het een echte B2B-beurs betaamt zijn er mini-lezingen en wordt elk aspect van e-commerce vertegenwoordigd door standhouders uit binnen- en buitenland.
Elk aspect van e-commerce? Het viel ISPam.nl op dat dit jaar met name aanbieders van internetdiensten minder aanwezig waren. De voor de hand liggende verklaring hiervoor is natuurlijk dat de kosten van dit soort events voor kleinere hostingpartijen niet op te brengen zijn. En zelfs voor de grotere spelers is het een issue – helemaal gelet op het huidige economische klimaat – of de kosten wel opwegen tegen de baten.
Gevolg: Strato, dominant aanwezig op de beurs, zal met de 2 of 3 andere partijen direct als hosters herkenbare partijen veel goodwill gekweekt hebben bij de beursbezoekers die over de internetkant van e-commerce meer wilden weten. Gemiste kans voor alle andere hosters dus, al hebben we er alle begrip voor dat solo optreden en ‘zomaar’ een stand huren geen haalbare optie is voor het merendeel van de aanbieders.
Maar ook om een andere reden is het jammer dat zovele hosters afwezig waren op de WWVD. Wat dit jaar namelijk opviel is dat het publiek op deze beurs anders is dan voorgaande jaren. Potentiële e-commerce partijen zijn niet langer de jonge internetondernemer van net 18 jaar met een goed idee. Dit jaar waren er echt opvallend veel geïnteresseerden in de leeftijdsklasse boven de 30 jaar.
In de workshops annex mini-lezingen, die bijna allemaal afgeladen waren, was aan de respons in de zaal te merken dat lang niet iedereen uit deze leeftijdsgroepen de gebruikte begrippen kon plaatsen. Met andere woorden de nieuwe lichting e-commerce aanbieders is wellicht een paar strepen minder digivaardig dan de hostingsector tot nu toe gewend is. Dit brengt niet alleen met zich mee dat de communicatie met deze groep prospects of klanten anders moet. Minder techpraat scheelt bijvoorbeeld al een hoop, is slecht een aspect.
En voor de goede orde: er is sprake van een absolute verruiming van de markt. Dit is niet alleen een constatering op basis van 2 dagen vakbeurs in Utrecht. Vorig jaar zijn er volgens thuiswinkel.org 7000 webshops bij gekomen in Nederland. In tijden van krimp is dat niet alleen een lichtpuntje voor de economie als geheel – ook internetbedrijven moeten energie kunnen putten uit deze groei.
Het is alleen wel zaak na te gaan in hoeverre je standaardaanpak, communicatie en ondersteuning nog aansluit bij dit groeiende segment (zie ook deze post). En natuurlijk blijft het de vraag hoe je sneller een graantje van dit soort events kan meepikken.