- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 1 maart 2013 08:01 uur
Sommige hostingbedrijven berekenen opstart- of setupkosten voor hun producten en diensten. Maar waar worden die kosten eigenlijk voor berekend? En waarom worden die kosten door veel hosters niet gerekend? ISPam.nl vroeg een aantal partijen naar hun ervaringen en overwegingen.
Wie bij het uitzoeken van een hostingpakket puur naar het geld kijkt, is waarschijnlijk geen fan van opstartkosten. Vaak is het ook onduidelijk wat voor dienst daarvoor wordt geleverd. Of is het pure winst voor de hoster? Enkele hosters die we spreken zeggen daadwerkelijk de kosten te willen berekenen die nodig zijn om een pakket van een klant aan te maken.
Bij PCextreme bijvoorbeeld worden er geen opstartkosten berekend behalve voor een deel van de dedicated servers en bij de Private Rackspace-producten (kwart, halve en hele racks).
“Toevallig loopt er nu een actie waarin de opstartkosten op racks vervallen, normaliter worden die echter wel gerekend. De opstartkosten voor een rack zijn heel concreet te maken. Het fysieke rack zelf moeten we aanschaffen en de nodige infrastructuur (stroom, netwerk) moet aangelegd worden. Daarnaast dienen er netwerktechnisch diverse zaken te worden ingeregeld. Dit kost tijd en geld, die de setupkosten dekken”, legt Jeroen van Brink van PCextreme uit.
Ook Yourhosting berekent voor sommige pakketten setupkosten. “Bij de grote pakketten vervallen deze kosten omdat deze is opgenomen in de kostprijs van het pakket.” Het rekenmodel dat hierachter zit, wil de provider niet delen.
Volgens Coen Schaap van Radius Webdesign zegt dat zij opstartkosten rekenen ‘vanwege de tijd die het kost om het cms in te richten en de website aan te passen voor gebruik van het cms’. De opstartkosten worden daarom alleen berekend bij de hostingpakketten met cms.
“De tijd die het kost om website en cms voor te bereiden is behoorlijk. Door het vragen van opstartkosten worden deze slechts gedeeltelijk vergoed. De werkzaamheden zijn te omvangrijk om gratis weg te geven.” Daarbij kan gedacht worden aan het opstarten van de hosting, het instellen van e-mailaccounts, webmail, statistieken et cetera. “De kosten voor het opzetten van de hosting op zich worden wel verdisconteerd in de jaarkosten. We verdienen deze investering echter pas na meerdere jaren terug.”
Loyaliteit
Er zijn echter ook hostingbedrijven die vinden dat opstartkosten onzinnig en onethisch zijn. SoHosted vraagt aan zijn klanten bewust geen opstartkosten, laat Hindrik Rijpkema van SoHosted weten. “Als jij als hoster een langdurige relatie met je klant wilt opbouwen en veel waarde hecht aan loyaliteit en ethiek, dan vinden wij het hanteren van setupkosten niet handig.”
Volgens Rijpkema is dit zelfs de reden waarom SoHosted negen jaar geleden is opgericht. “Gewoon eerlijk handelen als bedrijf en ethisch communiceren naar je klanten maar ook potentiële klanten.”
Geautomatiseerd
Bij SoHosted is elke bestelling geautomatiseerd dus er komen geen handmatige handelingen bij te pas, aldus Rijpkema. “Opstart- of setupkosten zijn daarom een een verkapte manier om klanten te laten kiezen voor een duurder pakket dan ze eigenlijk nodig hebben.”
Zeker voor het shared webhostingplatform zijn opstartkosten niet nodig, vindt Jeroen van Brink van PCextreme. “Een groot deel van onze dienstverlening wordt door middel van geautomatiseerde processen opgeleverd wat de hoeveelheid handwerk zoveel mogelijk beperkt. Om die reden kunnen we de kosten laag houden en waar mogelijk setupkosten voor de diensten beperken. Dit maakt het doen van een aankoop transparant en beperkt verrassingen achteraf of in het bestelproces.”