- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 7 maart 2013 08:01 uur
Deze week wordt in Hannover de jaarlijkse Cebit gehouden. Het is dan ook waarschijnlijk dat een deel van de vaste lezers van ISPam.nl deze periode andere zaken aan het hoofd heeft dan het volgen van het Nederlandse IT-nieuws.
Zoals gebruikelijk heeft de Cebit een centraal thema, weinig origineel staat de beurs dit jaar in het teken van ‘Shareconomy‘, wat lijkt op een gedeeltelijke upgrade van het begrip cloud, een onderwerp waarvan je je kunt afvragen of dat nog wel zoveel extra aandacht nodig heeft.
Toch lijkt dat het geval te zijn als je afgaat op het persbericht waarmee Kabel Deutschland (zeg maar de Ziggo of UPC van de oosterburen) vorige week aan de weg timmerde. De kabelaar heeft Ipsos, toch niet zomaar een onderzoeksbureau, laten onderzoeken hoe bekend Duitsers zijn met cloud en dat levert een persbericht op dat door heel wat kranten is overgenomen. Dat komt niet in de laatste plaatst door de kop (vertaald) “Cloud is veel gebruikers nog onbekend!”
Bij nader inzien blijken de bevindingen te zijn gebaseerd op de uitkomsten van een online panel onderzoek onder duizend internetters van 16 jaar en ouder. En daar is dan ook direct het probleem. Ipsos heeft alleen consumenten gevraagd wat – gelet op het dienstenpakket van de opdrachtgevende kabelaar – ergens wel begrijpelijk is. Maar om nu te stellen dat in heel Duitsland 1 op de 5 niets begrijpt van het Cebit Trendthema Cloud en 82 procent beweert geen gebruik maken van clouddiensten lijkt niet te kunnen kloppen, al was het alleen maar omdat zakelijke gebruikers buiten het onderzoek zijn gehouden.
Wat rest is een onderzoek waarmee Kabel Deutschland makkelijk kan scoren in de pers en de lezer opzadelt met het idee dat men in Duitsland hopeloos achterloopt. Je zal maar aanbieder van zakelijke clouddiensten zijn in Duitsland, dan heb je weinig reden tevreden te zijn met dit soort onderzoek van een concurrent.
Waar je als cloudaanbieder veel meer aan hebt, al zijn de bevindingen ook hier direct niet positief, is het rapport dat Iron Mountain Deutschland GmbH de pers stuurde. Belangrijkste conclusie van dat onderzoek – en daarmee de titel – was dat driekwart van de ondervraagde ondernemers van mening is dat de cloudaanbieder verantwoordelijk is voor de bescherming van de data en de privacy van de personen wiens data het betreft. Andere conclusie die tot denken aanzet: 71 procent geeft aan dat verlies van data (datalekken of hacks) in de cloud voor de cloudaanbieder erger is dan voor het bedrijf waarvan de data is.
Ook Iron Mountain heeft uiteraard met dit rapport willen scoren en gehoopt op veel persaandacht, iets dat amper is gelukt, zeker in vergelijking met het ‘onderzoek’ van Kabel Deutschland. En dat is jammer. Voor de aanbieders en gebruikers van B2B-clouddiensten zijn de bevindingen van Iron Mountain veel waardevoller. Het is internationaal doorgevoerd en zelfs diverse Nederlandse ondernemers hebben meegedaan.
Twee compleet verschillende onderzoeken van (indirecte) concurrenten dus en van beiden kun je wat leren. Van het Kabel Deutschland stuk kun je leren dat je schijnbaar ook met slecht onderzoek de pers kunt halen, zolang het maar een pakkende titel heeft. Iron Mountain toont waar de voorlichting richting zakelijke klanten op het vlak van verantwoordelijkheid en preventie imagoschade nog verbeterd dient te worden.