- Door
- Randy ten Have
- geplaatst op
- 9 september 2008 08:06 uur
Eenieder heeft gisteren vast wel de berichten gelezen over een patentaanvraag van Google om een datacentrum in zee te bouwen. Of, iets meer voor de hand liggend, de zee gebruiken voor de winning van energie en de koeling. Daarover is al genoeg geschreven op diverse websites. Eerder al nam Sun het initiatief om een datacentrum in een container te bouwen, niet veel later gevolgd door …Google, dat uiteindelijk het patent hierop kreeg toegewezen. En zo zijn leveranciers steeds bezig met vernieuwingen.
Vorige week bracht Google haar browser Chrome uit, tenminste een beta-versie. Het zal nog wel even in beta blijven als we kijken naar andere software van Google dieĀ dit stadium vaak jaren vasthouden. Effectief was deze release wel: 1% marktaandeel binnen 24 uur, al is de vraag hoe lang deze wordt vastgehouden. De producten van Google komen veelal pas af van het beta-stadium als er (veel) geld mee verdient kan worden. Dit neemt echter niet mee dat ik de innovativiteit van een partij als Google erg kan waarderen: de producten zijn bruikbaar en functioneel. En zolang het gratis is, zullen weinig mensen zich om de beta stempel bekommeren. Het woord ‘gratis’ is immers het meest gezochte woord op Marktplaats, iets dat nog niet eens zo typerend is voor ons Nederlanders.
Waarom Google en waarom dit artikel? Wellicht hebben de ISPam.nl lezers het al vernomen; Google vierde zondag haar verjaardag en werd 10 jaar jong. Begonnen in een garage telt het bedrijf inmiddels werknemers over de gehele wereld, ook in Nederland waar het datacentrum zich in GroningenĀ bevind. Met diensten als Gmail en Google Apps kunnen xSP’s niet meer om Google heen. We maken er zelf maar al te graag gebruik van waardoor het adword ‘hosting’ een CPC (Cost per click) heeft van om en nabij een euro. Klanten die de mail forwarden naar hun Gmail account of bedrijven die geheel overgestapt zijn naar Google Apps.
Is Google nu een concurrent, of brengen zij nieuwe initiatieven waarmee ze providers aansporen hier op in te springen. Ik denk het laatste, hetgeen voor providers leidt tot extra omzet. Mijn salaris wordt betaald door de inkomsten van advertenties. Hele sites (Hyves, red.) worden gebouwd als schil om advertenties. En die sites moeten weer gehost worden. Ik kan dan ook niets anders dan Google feliciteren met haar verjaardag en hoop dat zij nog vele jaren innovatief bezig blijven. Voor vandaag dan ook een vraag als afsluiter:
Welke toegevoegde waarde biedt Google U als xSP en hoe springt u hierop in?