Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Strato zet de aanval in – wie profiteren hiervan?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 3 mei 2013 08:01 uur

strato-1148-kleinerEnkele weken geleden ontvingen vertegenwoordigers van de Nederlandse IT pers, waaronder ook ISPam.nl een opmerkelijke uitnodiging van Strato. Het Duitse hostingbedrijf, een volle dochter van Deutsche Telekom, liet weten de nieuwe strategie voor Nederland te komen toelichten. Niet op zomaar een locatie, maar een bekende boksschool in Amsterdam was gekozen om die boodschap over te brengen.

Strato is om een aantal redenen een partij die het waard is in de gaten gehouden te worden. Dat komt omdat, zoals gezegd, het bedrijf onderdeel is van Deutsche Telekom, dat is nog steeds de grootste telco van Europa en ook al is Strato redelijk zelfstandig in dat concert, de marketingkracht overstijgt op die manier makkelijk hetgeen hier in Nederland gebruikelijk is. Dat was eerder dit jaar al te merken op de Webwinkelvakdagen, daar was de grote oranje speler prominent aanwezig met een uit de kluiten gewassen stand speciaal bedoel om webshopuitbaters te werven.

Dat Strato verder nog geldt als een van de weinige Europese spelers met klanten in Frankrijk, Spanje en Italië zal voor menig ISPam.nl lezer minder interessant zijn. Het is echter wel een indicatie voor de omvang van de partij, die claimt op mondiaal niveau tot de top 10 hosters te behoren.

Terug naar Nederland, waar Strato meer omzet wil halen. Inmiddels zijn de landelijke campagnes gestart, dus het zal geen verrassing meer mogen zijn waar het bedrijf die strijd mee begonnen is. In het oog springt allereerst de verlaging van tarieven en verruiming of afschaffing van datalimieten. Op de vraag wie op deze aanbieden zullen reageren gaf Strato als antwoord dat het zowel starters, regelmatige overstappers (klanten die periodiek van aanbieder wisselen) als incidentele switchers geworven worden. Hoe succesvol deze aanpak op basis van de nieuwe aanbiedingen gaat worden is uiteraard nog koffiedik kijken. De verwachtingen zijn echter wel hoog gespannen omdat de resultaten van de actie, die eerder in Spanje is gestart, heeft geleid tot double digit groei in nieuwe contracten.

Nu is het voor critici makkelijk de zwakkere plekken in het Strato offensief te duiden. Alles dat te maken heeft met het feit dat het een niet lokale speler is zal door de concurrentie worden gebruikt als argument tegen Strato. Maar om eerlijk te zijn, een deel van de aanpak van Strato is wel minder eenvoudig te pareren.

In tegenstelling tot andere aanbieders kan het bedrijf verwijzen naar een aantoonbare focus op veiligheid. Hier komt meer kijken dan de ISO27001 certificering, een thema dat op ISPam.nl recent meermaals is besproken. USP is dat een grotere partij (in de woorden van Strato: “size matters”) veel eenvoudiger over een écht dedicated security team kan beschikken. Vooral dat laatste is, zeker in het licht van de huidige DDoS en andere cybercrime golven in Nederland, een sterk argument.

Daarmee zal Strato zich vooral afzetten tegen alle kleinere hosters en resellers die op dit vlak kwetsbaarder zijn. Dat bleek duidelijk uit de presentatie en de vragen: de strijd wordt aangegaan met alle aanbieders en zeker wat wij noemen de “zolderkamerhosters” zullen hier last van ondervinden.

Ook heel belangrijk is (terwijl dat tijdens de persbijeenkomst en het navolgende interview niet eens zo duidelijk naar voren kwam): stellen dat je een Europees bedrijf bent en alle data dus ook alleen maar in Europa staat is natuurlijk een knipoog naar (of minder subtiel: schop tegen de schenen van)  alle partijen die Amerikaans zijn, in een Amerikaanse cloud hangen, of op andere wijze kwetsbaarder zijn voor datagraaien.

Strato positioneert zich zo als concurrent van die vooral grotere partijen en kan zo wellicht (voor het eerst?) ook groepen gebruikers aanspreken die tot op heden het bedrijf primair zagen als een echte MKB-hoster, met focus op kleinere klanten, waar issues als privacy of gevoelige data een minder dominante rol spelen.

Het is uiteraard nog te vroeg iets over het resultaat van deze campagne te kunnen vertellen. Wat echter als een paal boven water lijkt te staan is dat alleen maar inzetten op lagere prijzen niet zal volstaan. Iedereen kan dat namelijk nadoen. Maar meer focus op veiligheid, dat is minder eenvoud te imiteren. Als door dit offensief veiligheid als breed thema door meer partijen serieuzer wordt opgepakt (er is een verschil tussen zeggen en doen) dan is dat een pluspunt voor de hele markt.

Wouter, 3 mei 2013 9:31 am

Nou, nou...de Nederlandse hostingbranche schudt op zijn grondvesten hoor. Ik denk dat de halve Nederlandse hostingbranche na dit bericht nog wel eventjes zit na te trillen. Wat een goed verhaal!

Glenn, 15 mei 2013 6:53 pm

Kan er in dit artikel alsjeblieft wat aan de zinsopbouw en het gebruik van de komma's gedaan worden? Tenenkrommend.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.