- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 mei 2013 08:01 uur
Begin deze maand werd bekend dat de Duitse hoster Strato ‘de aanval inzet’. Een combinatie van een massale advertentiecampagne in de landelijke media en actietarieven lijkt de campagne van het bedrijf te typeren. In een marktanalyse worden YourHosting, MijnDomein.nl en TransIP als de belangrijkste concurrenten neergezet. Al deze bedrijven investeren geld om klanten te krijgen en zijn zeer succesvol.
Enkele jaren geleden liet MijnDomein.nl de hostingmarkt op zijn grondvesten schudden door webhosting inclusief .nl-domeinnaam het eerste jaar voor maar 1 euro aan te bieden. De campagne van MijnDomein.nl werd ondersteund door een landelijke advertentiecampagne in de bladen en op de radio en affiliate marketing. In een klap groeide het bedrijf uit tot een van de grootste hosters van Nederland.
Ook YourHosting adverteert online en in ICT-tijdschriften en mogelijk ook nog in andere media. Daarnaast gebruikt het bedrijf affiliate marketing en op het moment van schrijven is het bij het bedrijf mogelijk om een .nl-domeinnaam voor maar 1 euro het eerste jaar te registreren.
Als laatste TransIP, van het bedrijf ben ik nog geen offline advertenties tegengekomen, maar ik sluit niet uit dat dat wel gebeurt. Wel lijkt TransIP op de anderen doordat ze kampioen zijn in het hanteren van actietarieven voor domeinnamen. Altijd is er wel een bepaald soort domeinnaam het eerste jaar goedkoop te registeren bij het bedrijf, in bepaalde gevallen zelfs onder de inkoopprijs.
Wat de marketing van al deze bedrijven typeert, is dat de marketing geld kost, veel geld. Ook door de actietartieven die worden gehanteerd (voor bepaalde producten) is de prijs die het eerste jaar aan een klant wordt verdiend (significant) lager dan wat de nieuwe klant opbrengt. De bedrijven hebben dus gemeen dat ze bereid zijn om te investeren in het binnen halen van een klant en niet vanaf het eerste moment aan de klant beginnen te verdienen. Het is dus een kapitaalintensieve vorm van marketing.
Een andere observatie is dat deze bedrijven qua aantal geregistreerde domeinnamen de grootste Nederlandse hosters zijn. Het onderscheidend vermogen van deze bedrijven ten opzichte van de honderden andere (veel) kleinere hostingbedrijven kan ik echter niet ontdekken. Dat wil niet zeggen dat deze bedrijven zich niet op bepaalde manieren weten te onderscheiden van de concurrentie, maar qua kwaliteit van de diensten of ondersteuning kan ik geen significante verschillen ontdekken waardoor klanten voor een deze hosters zou kiezen. Enige uitzondering is TransIP die succesvol zijn met hun zelf ontwikkelde domeinregstistratiesysteem.
Het enige verschil waarmee deze hosters zich van de talloze andere (kleinere) hosters onderscheiden, lijkt de hoeveelheid geld die er in marketing wordt gestoken. Mijn vermoeden is dat dit voor veel webhosters ook de enige manier is om zich te onderscheiden, vooral als het gaat om domeinnamen en shared webhosting. Deze producten zijn tegenwoordig een zodanige commodity dat (kleine) hosters die niet de mogelijkheid hebben om veel geld tegen een marketingcampagne aan te gooien, zich beter kunnen richten op andere producten waar ze zich nog wel op een andere manier dan enkel met kapitaal intensieve marketing kunnen onderscheiden.