- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 27 oktober 2006 22:32 uur
Volgens de Consumentenbond moeten ISP’s en andere professionals de beveiliging van consumenten gaan verzorgen. De argeloze consument moet dus het internet op kunnen, waarbij ‘professionals’ er voor zorgen dat het allemaal veilig is. Volgens de Consumentenbond moeten fabrikanten en ISP’s er voor zorgen dat de beveiliging is ingebouwd.
Dit is overigens niet de eerste keer dat de Consumentenbond hier mee komt, een half jaar geleden hield het al het zelfde pleidooi, zonder al te veel resultaat, kunnen we denk ik opmaken uit het feit dat ze nu tot exact het zelfde oproepen in iets afgezwakte vorm. Destijds was de Consumentenbond zelfs van mening dat het door de wetgever verplicht moest worden gesteld, net zoals autofabrikanten autogordels in moeten bouwen.
Opzich vind ik het helemaal geen raar idee, dat professionals zorg moeten dragen voor de veiligheid van consumenten. Er is ook een maar, om verder te gaan met de analogie met autogordels, naast het alleen op de markt mogen brengen van een auto met deugelijke autogordels, is het voor de bestuurder van de auto verplicht om een rijbewijs te hebben.
Als je dat vergelijkt met de gebruikers van computers en internet, dan is het gros van de gebruikers nauwelijks bekwaam. Ik durf zelfs te beweren dat de meeste gebruikers vrijwel argeloos over het web surfen, zonder enig bewustzijn van de (mogelijke) reele gevaren. De consument moet dus zelf ook zijn of haar verantwoordelijkheid nemen!
Mij lijkt het daarom het beste als professionals én consumenten samen te laten werken aan de veiligheid van de consument op internet. Waarbij beide verantwoordelijkheid nemen. Dus ook de consument expliciet verantwoording neemt en kundig dient te zijn voor zowel het gebruik van de computer én als deelnemer van het internet!