Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview met CEO Salvatore Fiorenza over de commotie rond Datahouse

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 13 juli 2013 16:32 uur

DatahouseNa het faillissement van Datahouse Belgium is er ook in de Nederlandse markt commotie ontstaan en gaan er de wildste geruchten over Datahouse. ISPam.nl heeft zojuist Datahouse CEO Salvatore Fiorenza hier telefonisch over gesproken en biedt hem hier de kans om zijn kant van het verhaal te vertellen. Volgens Fiorenza wordt het faillissement van Datahouse Belgium gebruikt door zijn concurrenten en klanten die onder hun contract uit willen, om paniek te zaaien. Het vuurtje zou volgens Fiorenza met name opgestookt zijn door onder meer Cambrium en SmartDC die van de paniek onder de klanten van Datahouse zouden profiteren.

Enkele weken geleden sprak ISPam.nl ook al met Fiorenza over het feit dat hij juist positief nieuws had, dat hij met ons wilde delen, maar dat interview heeft met name door drukte aan de kant van ISPam.nl niet plaatsgevonden. In het voorgesprek dat wel plaatsvond en ook in een gesprek een half jaar geleden toen er eerder geruchten over een faillissement van Datahouse in de markt rondgingen, werden dezelfde namen door Fiorenza genoemd. Ook was het mij zelf al opgevallen dat SmartDC-eigenaar Stijn Koster in de reacties op webhostingtalk.nl (en nog een keer) en Tweakers.net het niet nalaat om olie op het vuur te gooien als het over de problemen bij Datahouse gaat.

Het verhaal van Fiorenza is ook op andere punten consistent met wat hij eerder tegen ISPam.nl vertelde, namelijk dat het een hardvochtige markt is dat andere bedrijven jaloers zijn op het succes dat hij met Datahouse heeft en dat die hem kapot willen maken en dat alle geruchten en verhalen die gaan over veroordelingen en dergelijke ‘bullshit’ zijn. Ook verhalen over problemen met koeling en stroomstoringen wijst Fiorenza naar het rijk der fabelen. In de tijd dat de datacenters van Grafix waren, waren er problemen maar dat is bij Datahouse niet meer het geval geweest.

Het filmpje op Tweakers.net is volgens Fiorenza inderdaad in Datahouse Belgium gemaakt, maar de mobiele koelinstallatie is enkel neergezet in één zaal waar klant Cambrium staat, omdat daar iets mis was met de koelinstallatie van die zaal en voor deze noodoplossing was gekozen om de koeling tijdelijk te optimaliseren totdat de koelinstallatie was bijgesteld. Dat de koelinstallatie van het Belgische datacenter in beslag zou zijn genomen door de leverancier, ontkent Fiorenza ten stelligste. Datahouse Belgium zou juist recent 2x 800Kw aan koelinstallaties hebben aangeschaft, die al operationeel zijn.

Over het feit dat klanten vertrekken stelt Fiorenza dat die gewoon een contract hebben dat zij gewoon moeten uitdienen. Wel zegt hij dat hij klanten geen strobreed in de weg legt om weg te gaan. Hij had ook de deur simpelweg op slot kunnen draaien en klanten pas weer binnen kunnen laten als de gemoederen weer enigszins bedaard waren. Dat doet hij naar eigen zeggen bewust niet, omdat hij altijd het belang van zijn klant voorop stelt en dat zegt hij nog steeds te doen. Aankomende maandag zal Datahouse een persbericht uitsturen, waarin het bedrijf verder zal reageren op de commotie die is ontstaan.

Naschrift: In dit artikel heb ik Datahouse CEO Salvatore Fiorenza de mogelijkheid gegeven om zijn kant van het verhaal te vertellen. Ik heb daarbij bewust gekozen om alle verhalen en geruchten over Datahouse die mij hebben bereikt daar buiten te laten, omdat (we) daar al genoeg over geschreven is (hebben) en elk verhaal twee kanten heeft.

Maurice, 13 juli 2013 4:58 pm

Hoe het verhaal ook zit, er zullen delen waar van zijn en delen die zwaar overdreven worden door inderdaad "Concullega's" die liever klanten stropen dan collega's ondersteunen. Hoe je ook keert of bekijkt, dit verhaal is alles behalve gunstig voor de toekomst van DataHouse in welke vorm dan ook. Er gaat een hoop geld/tijd/energie/iritatie mee gepaard die deels bespaard kon blijven. Kortom uiteindelijk heb je enkel verliezers.

DataHouse = klanten kwijt
Nieuwe aanbieders = maken weinig, geen omzet om maar klanten te stropen waarmee ze hun eigen naam nu ook niet echt eer aan doen
Klanten van DH = extra kosten en onrust in hun eigen onderneming om online te blijven.

Kortom: alle partijen verliezen hierbij en de Nederlandse hosting markt heeft er wederom een smet bij.

daan, 13 juli 2013 6:48 pm

Ik sluit me volledig aan bij Maurice enige jammere vind ik dat in het interview ontkent nog bevestigt word dat er inderdaad een uitzetting in alphen drijgt maar er word verwezen naar een pers bericht dat as maandag pas wordt uit gegeven dit had veel onrust de kop kunnen doen indrukken zo tijdens alle commotie in het weekend.

  • Pingback: [UPDATE] Belgische tak Datahouse is failliet verklaard. Massale leegloop NL vestingen - Pagina 9

  • peter.s, 14 juli 2013 11:21 pm

    http://dth.net/datahouse/alphen/vonnis_datahouse_alphen.pdf


    Maar er is nog steeds niets aan de hand!

    Andy Cap, 15 juli 2013 11:31 am

    Ha ha,

    Waarom niet gewoon doordraaien, ze betalen de 2500 per dag boete gewoon niet en wat gaat er dan gebeuren ?
    De eigenaar mag ze er niet zelf uitgooien van de rechter.

    femke, 15 juli 2013 3:28 pm

    de boete zullen ze niet betalen, dat geld gebruiken ze voor het bootje https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4144976636452&set=pb.1644842748.-2207520000.1373887175.&type=3&theater

    Sebas, 19 juli 2013 8:31 pm

    Stijn Koster moet gewoon ze bek houden, meneer vond het goed idee om een aantal jaar geleden in het holst van de nacht zelf plotsklaps te gaan verhuizen (zonder een bericht vooraf), en de schuld in de schoenen van zijn voormalige DC schuiven, omdat hij bang was dat ze 'waarschijnlijk' de verhuizing zouden blokkeren...

    Zelf mochten ze al blij zijn één week zonder storing te draaien, omdat alles in 1 groot netwerk werd gedraaid één slordige klant zo alles lag plat kon krijgen (inclusief hun eigen site). Of is 20GB BROADCAST verkeer per maand soms normaal?? En dan zijn er nog zat andere dingen waar ze flink in laakte.

    En nu zeiken over een concurrent DC (wat dan wel of niet goed functioneert)? Zelfs voor zijn niveau is dit laag.

    Dion, 23 juli 2013 9:41 am

    Er wordt een beerput open getrokken. Dat van Stijn vond ik overigens toen ook wel een beetje merkwaardig, maar goed.

    benjamin, 23 juli 2013 10:27 am

    Wij zijn bijna wekelijks gebeld door I3d/SmartDC van Stewie/Stijn Koster, met mij tal van andere klanten van Datahouse met de mededeling dat het slecht ging met Datahouse en wij voor een beter datacenter moesten kiezen.

    Prima om klanten te werven, maar niet op deze manier. Tijdens een aantal verhuizingen van de afgelopen dagen werd duidelijk dat echt letterlijk alle klanten van Datahouse werden benaderd door deze club en ook reeds maanden werden lastig gevallen, niemand was gecharmeerd over de werkwijze. Puur smaad richting Datahouse wat mij betreft.

    Ik verdedig Datahouse verder niet, maar de diensten waren prima, alleen de communicatie was verre van goed.

    herman, 23 juli 2013 1:39 pm

    eens! de werkwijze van i3d/ stijn, zou voor mij als klant tegenovergesteld werken. Als ze op deze manier klanten nodig hebben, dan geeft dat geen fijn gevoel.

    Zijn server razzia: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1375580/0

    Heeft zelfs ook op webwereld gestaan....

    Maurice, 24 juli 2013 1:31 pm

    Inmiddels is de holding en onderliggende BV structuur failliet (sinds 23-7). Concept was sterk, de drang naar jachtboten financieren sterker.

    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.