- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 juli 2013 16:32 uur
Na het faillissement van Datahouse Belgium is er ook in de Nederlandse markt commotie ontstaan en gaan er de wildste geruchten over Datahouse. ISPam.nl heeft zojuist Datahouse CEO Salvatore Fiorenza hier telefonisch over gesproken en biedt hem hier de kans om zijn kant van het verhaal te vertellen. Volgens Fiorenza wordt het faillissement van Datahouse Belgium gebruikt door zijn concurrenten en klanten die onder hun contract uit willen, om paniek te zaaien. Het vuurtje zou volgens Fiorenza met name opgestookt zijn door onder meer Cambrium en SmartDC die van de paniek onder de klanten van Datahouse zouden profiteren.
Enkele weken geleden sprak ISPam.nl ook al met Fiorenza over het feit dat hij juist positief nieuws had, dat hij met ons wilde delen, maar dat interview heeft met name door drukte aan de kant van ISPam.nl niet plaatsgevonden. In het voorgesprek dat wel plaatsvond en ook in een gesprek een half jaar geleden toen er eerder geruchten over een faillissement van Datahouse in de markt rondgingen, werden dezelfde namen door Fiorenza genoemd. Ook was het mij zelf al opgevallen dat SmartDC-eigenaar Stijn Koster in de reacties op webhostingtalk.nl (en nog een keer) en Tweakers.net het niet nalaat om olie op het vuur te gooien als het over de problemen bij Datahouse gaat.
Het verhaal van Fiorenza is ook op andere punten consistent met wat hij eerder tegen ISPam.nl vertelde, namelijk dat het een hardvochtige markt is dat andere bedrijven jaloers zijn op het succes dat hij met Datahouse heeft en dat die hem kapot willen maken en dat alle geruchten en verhalen die gaan over veroordelingen en dergelijke ‘bullshit’ zijn. Ook verhalen over problemen met koeling en stroomstoringen wijst Fiorenza naar het rijk der fabelen. In de tijd dat de datacenters van Grafix waren, waren er problemen maar dat is bij Datahouse niet meer het geval geweest.
Het filmpje op Tweakers.net is volgens Fiorenza inderdaad in Datahouse Belgium gemaakt, maar de mobiele koelinstallatie is enkel neergezet in één zaal waar klant Cambrium staat, omdat daar iets mis was met de koelinstallatie van die zaal en voor deze noodoplossing was gekozen om de koeling tijdelijk te optimaliseren totdat de koelinstallatie was bijgesteld. Dat de koelinstallatie van het Belgische datacenter in beslag zou zijn genomen door de leverancier, ontkent Fiorenza ten stelligste. Datahouse Belgium zou juist recent 2x 800Kw aan koelinstallaties hebben aangeschaft, die al operationeel zijn.
Over het feit dat klanten vertrekken stelt Fiorenza dat die gewoon een contract hebben dat zij gewoon moeten uitdienen. Wel zegt hij dat hij klanten geen strobreed in de weg legt om weg te gaan. Hij had ook de deur simpelweg op slot kunnen draaien en klanten pas weer binnen kunnen laten als de gemoederen weer enigszins bedaard waren. Dat doet hij naar eigen zeggen bewust niet, omdat hij altijd het belang van zijn klant voorop stelt en dat zegt hij nog steeds te doen. Aankomende maandag zal Datahouse een persbericht uitsturen, waarin het bedrijf verder zal reageren op de commotie die is ontstaan.
Naschrift: In dit artikel heb ik Datahouse CEO Salvatore Fiorenza de mogelijkheid gegeven om zijn kant van het verhaal te vertellen. Ik heb daarbij bewust gekozen om alle verhalen en geruchten over Datahouse die mij hebben bereikt daar buiten te laten, omdat (we) daar al genoeg over geschreven is (hebben) en elk verhaal twee kanten heeft.