- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 9 september 2013 08:01 uur
Naast de constatering dat het bij velen top of mind is, kan er worden vastgesteld dat reacties sterk uiteenlopen. Vragen gesteld door ISPam.nl of men er last van heeft of dat klanten hier vragen over stellen worden verschillend beantwoord. Uit de reacties valt in ieder geval – zelfs voor een absolute buitenstaander – direct op te maken dat er echt een verschil is tussen leveranciers van Amerikaanse diensten en medewerkers van puur Nederlandse hosters en datacenters.
Niet vreemd, want de eerste groep lijkt min of meer ongevraagd in een situatie beland waar geen enkele PR-opleiding of imagotraining rekening mee heeft gehouden. Dat is wat we soms ook bijna letterlijk off the record hebben gehoord. Toch dient daar een kanttekening gemaakt te worden: de huidige ophef over cloud en andere internet gerelateerde diensten heeft mede deze vorm aangenomen omdat het juist niet de eerste keer was dat er getwijfeld moet worden aan uitspraken over hoe veilig en betrouwbaar de opslag van data bij X wel niet zou zijn. De meeste professionals en lezers van ISPam.nl zijn echt niet vergeten dat er ook nog iets is als Patriotact en FISMA, wettelijke regelingen die niet combineerbaar zijn met onze kijk op veiligheid, privacy en dataintegriteit.
Over dit onderwerp zal dan nog ook nog lang worden geschreven en gesproken. Maar is er ook een positieve wending aan het verhaal te geven? Zijn er behalve de verliezers ook winnaars aan te wijzen?
Het antwoord op die vraag is, gelukkig maar, ja. De huidige ophef rond veiligheid van data en communicatie in en buiten de cloud is nu reeds aantoonbaar positief voor een aantal ondernemers. We hebben inmiddels in kaart gebracht als (voorlopige?) winnaars:
- grote echte Europese aanbieders die reeds voor PRISM bezig waren met een eigen/nationale cloud. Deutsche Telekom meldde vol trots afgelopen maand enkele duizenden extra (!) nieuwe SaaS klanten voor de eigen Duitse Cloud te hebben geworven, dankzij de ophef;
- kleine hosters/DC’s met een nadrukkelijk regionale of nationale focus zien dat dit opeens als USP gaat gelden want klein is overzichtelijk en small is beautiful;
- externe adviseurs, zoals juristen en accountants die na het jaren uiten van zorgen nu eindelijk gehoord worden;
- auditeurs en veiligheidsspecialisten, want menig hoster en datacenter wil wel graag weten hoe veilig zijn diensten nu zijn, opdat daarmee klanten geworven resp. behouden kunnen worden (zie ook link);
- communicatie experts die – zie boven – eindelijk weer eens een fundamenteel onderscheid tussen partijen kunnen benoemen en inzetten in wervingsacties.
Er valt zelfs het nodige voor te zeggen dat ook de klant profiteert van alle ophef. Bedrijven worden namelijk welhaast gedwongen eerlijker te communiceren. Transparantie is goed voor afnemers die een weloverwogen keuze willen maken tussen aanbieders die op het eerste gezicht weinig voor elkaar onderdoen en tot heden nogal eens de neiging hadden met een ruime boog om lastige vragen heen te navigeren.
Zijn er nog anderen die profiteren van alle ophef rond PRISM? We horen het graag.