- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 2 december 2013 08:01 uur
Wat je klanten over een jaar willen en wie je concurrenten dan zijn, is iets dat elke ondernemer moet weten. Hoe je daarachter kan komen, dat was decennia het vaste werk van onderzoeksbureaus. Markt- en trendonderzoek vormde een vast bestanddeel voor elke businesscase.
Voor een deel gaat dat beeld nog steeds op, onderzoek blijft dan ook nodig. Het recente verleden heeft echter meermaals laten zien dat een trend vanuit het niets kan ontstaan. Binnen no-time kan een complete businessline klanten kwijt zijn en van extreem winstgevend tot gerommel in de marge zijn gedegradeerd. Beste voorbeeld hiervan is SMS. De druk op de prijzen vanuit Brussel was en is niet leuk, maar het was een proces dat elke Europese telco kende. De impact van Whatsapp daarentegen werd eerst niet gezien en vervolgens nog eens onderschat. Het resultaat liegt er niet om, KPN lijdt er net zo hard onder als elke andere Europese telco.
Om dit soort bedreigingen voor de omzet en de houding van klanten beter en vooral sneller in te schatten zijn er meerdere methoden. Een methode die het nuttige met het aangename combineert, is de combinatie die startupbootcamp hanteert. Zet een stel jonge ondernemers met goede plannen in een omgeving waar ze kunnen werken aan het voltooien van de businesscase en het verkrijgen van funding. Is het plan goed, dan weten de sponsors als eerste wat the next big thing zal zijn en kunnen ze het in de eigen business integreren.
De aandacht bij dit soort programma’s ligt vooral bij het eindproduct en dat is – gelet op de sponsors – logisch. Dat bleek ook uit de uitnodiging die ISPam.nl kreeg van startupbootcamp om de presentatie van de 10 jonge ondernemers uit binnen- en buitenland die zich bezighouden met NFC-toepassingen bij te wonen op het HQ van Vodafone. Onder grote belangstelling van de nationale pers werden de pitches gehouden en vragen beantwoord. Tot dat moment was er niet echt een link met de lezersgroep van ISPam.nl.
Na het officiële deel was er echter ruimte voor 1 op 1 gesprekken en toen werd duidelijk dat dit soort bijeenkomsten ook voor de hosters en DC’s in Nederland een interessante bron van marktinformatie zijn. Want al deze ondernemers hebben grootse plannen alles in cloud te doen, overal back-ups van te maken, redundantie in te bouwen et cetera (wat te denken van NFC as a Service, of enabling the Internet of Things via cloud-based SDK and APIs).
Als je wil weten wat voor nieuwe klantgroepen er ontstaan, welke invulling zij geven aan het begrip cloud en welk type dienst je daarvoor moet ontwikkelen, doe er goed aan dit type bijeenkomst te volgen. Dat kan op twee manieren: je kunt zelf een programma starten of ondersteunen om nieuwe ondernemers onder de arm te nemen. Bekend is dat WideXS en Softlayer dit doen of deden.
Het vergt natuurlijk wel wat van je bedrijf zoiets van de grond te krijgen. Daarom is de tweede manier voor met name kleinere internetbedrijven een betere optie: volg met enige regelmaat wat er over dit soort programma’s wordt gepubliceerd. De meeste pitches zijn op YouTube te vinden en alle starters hebben natuurlijk al een website met achtergrondinformatie. Kijk ernaar en stel je de vraag: wat heeft dit type ondernemer op termijn voor hosting en opslag behoefte? In een aantal gevallen zul je merken dat daar een maatwerkoplossing voor nodig is. En misschien krijg je door dat je naar de presentatie zit te kijken van een potentiële partner of zelfs concurrent. Een voordeel: je bent er sneller bij dan alle telco’s die nog steeds moeten bijkomen van de klappen die Skype en Whatsapp hebben uitgedeeld.