Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘E-mail KPN klanten verdwijnt in het niets’

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 23 september 2008 08:03 uur

Particulieren en bedrijven die ooit een domeinnaam via een KPN-dochter hebben geregistreerd en deze later hebben verhuisd naar een ander hostingbedrijf lopen het risico dat e-mail die vanaf het KPN-netwerk wordt verzonden in het niets verdwijnt, zo waarschuwt het Nederlandse anti-spambedrijf SpamExperts BV.

Dreas van Donselaar namens SpamExperts BV:

Wij ontvingen met regelmaat vragen van internetproviders die gebruik maken van onze SpamExperts Domain anti-spamdienst, over e-mail die niet aankwam bij de ontvanger. Bij navraag bleek het in alle gevallen te gaan om domeinnamen die in het verleden door een KPN-dochter zijn beheerd. Na telefonisch contact met KPN, werd door de technische afdeling het probleem bevestigd en voor de opgegeven domeinnamen binnen twee werkdagen verholpen. Ondanks dat we dit enkele maanden geleden al aan KPN hebben gemeld, met het verzoek om hier intern goed naar te kijken, is er tot op heden geen merkbare oplossing voor gevonden. Het is onduidelijk hoeveel e-mail, dagelijks verzonden uit het KPN-netwerk, in dit gat verdwijnt.

Dit is zeer zorgwekkend, vooral omdat je als ADSL abonnee van KPN verplicht bent om de mailservers van KPN te gebruiken door dat poort 25 geblokkeerd, in theorie kan er ook een alternatieve poort voor SMTP worden gebruikt (poort 587), maar het nadeel daarvan is dat sommige spam-blacklists de policy van KPN hebben ingebouwd en je daarmee van de regen in de drup raakt. Het feit dat KPN 44 procent van de Nederlandse breedbandmarkt in handen heeft (OPTA marktmonitor 2007) maakt dit probleem alleen maar ernstiger.

Het is daarom belangrijk dat dit probleem ook bekend is bij andere internetproviders zodat het bij KPN gemeld kan worden om op die manier tot een oplossing te komen. SpamExperts BV raadt KPN-gebruikers aan er op bedacht te zijn dat niet altijd een waarschuwing wordt teruggestuurd wanneer uitgaande email niet aankomt.

Pieter, 23 september 2008 8:31 am

iedereen die serieus bezig is, wist hier al vanaf. Oud nieuws!

Toon, 23 september 2008 9:19 am

en Versatel kan er ook hetzelfde van.

Jeroen, 23 september 2008 9:29 am

Gevalletje "domeinnaam staat nog op de server geconfigureerd, de mailserver kijkt eerst lokaal en indien domein lokaal niet aanwezig dan doe een DNS lookup om te kijken welke mailserver wel verantwoordelijk is?"

Jesper, 23 september 2008 10:14 am

Precies. Gewoon administratief heel slordig, verder niet zo spannend.

Glenn, 23 september 2008 10:25 am

Toeval of niet, wij zijn vorige week door KPN gebeld. Ze waren bezig met een grote opschoning in hun mailservers/DNS. Ze wilden controleren of bepaalde domeinen die in onze DNS stonden en MX-records hadden naar KPN nog daadwerkelijk actief waren.

Vond het toen een vreemde vraag, maar nu snap ik het.

Robert, 23 september 2008 10:39 am

Zow wat een "nieuws"...

Sebastiaan Stok, 23 september 2008 11:08 am

Wat wordt de volgende blunder van KPN?

Jean-Paul, 23 september 2008 11:40 am

@robert, Geen groot nieuws nee, wel een stok achter de deur.

Pieter Verheij, 23 september 2008 12:44 pm

" sommige spam-blacklists de policy van KPN hebben ingebouwd en je daarmee van de regen in de drup raakt "

Is het niet andersom? van een drup in de regen raken?

Wido, 23 september 2008 1:04 pm

Inderdaad ook al te vaak mee gemaakt.

En dan ontstaan er ook nog discussies over wie dit moet gaan oplossen, want bij KPN door hun helpdesk heen komen is een no-go.

Iemand betere contactgegevens?

Glenn, 23 september 2008 1:19 pm

@Wido, waar kan ik je op mailen? Heb de contactgegevens van de afdeling die dat uitvoert. Of PM me ff op WHT (username Glenn).

Dreas, 23 september 2008 2:48 pm

@Wido .. same here. Heeft je collega ook al ;)

Marcel, 23 september 2008 3:09 pm

Nou Glenn... mocht je die gegevens ook met mij willen delen zou dat geniaal zijn. Voor een klant zitten we met ook met dit probleem, en de helpdesk lijkt het probleem simpelweg niet te snappen.

Marcel, 23 september 2008 3:21 pm

Nou geeft ISPAM mijn e-mailadres niet weer, dus bij deze: marcel AT nedzone PUNT nl

magus, 23 september 2008 3:33 pm

de volgende blunder van KPN wordt dat ze eindelijk eens eenmalig iets goed doen, bijvoorbeeld een adsl order gewoon in 1x goed verwerken ofzo. Dat zou wel wereldnieuws zijn toch ;) ?

Thomas Wouters, 23 september 2008 4:39 pm

nou dan even iets eenmaligs, want normaal gesproken heb ik ook meer ruzie met KPN dan dat het goed gaat.

we zijn overgestapt naar voip van xs4all en ze hebben 'zomaar' een credit factuur gestuurd. met het correcte bedrag en de goede periode alles klopt gewoon.

Dreas, 23 september 2008 5:09 pm

Het is een openbaar nummer dus ik kan het hier ook wel posten. Bel 08002626256 en kies optie 3. Vraag vervolgens om de domeinnaam uit de "mailertables" te verwijderen (zo noemen ze het zelf).

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.