- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 6 februari 2014 08:04 uur
Lesje economie. Als je op dit moment iets wilt betekenen in de markt voor clouddiensten, zul je of een niche moeten opzoeken en gewoon heel groot worden. Dimension Data kiest voor het laatste scenario. Gisteren maakte het bedrijf bekend dat het NextiraOne overneemt. Zowel Dimension Data als NextiraOne zijn actief in ons land.
Dergelijke overnames zijn redelijk zeldzaam. Dimension Data neemt namelijk alles over van NextiraOne, inclusief 1850 mensen. Dat laatste is overigens gewoon een verplichting bij een overname. Man volgt werk in Europa. Dimension Data neemt de activiteiten over in de Benelux, Oostenrijk, Polen, Portugal, Duitsland, Tjechië, Slowakije, Spanje en Engeland. Italië en Frankrijk zijn buiten de overname gehouden: die twee landen komen pas over als het resultaat uit de merger dit toestaat. Doel: de omzet binnen vijf jaar naar 12 miljard dollar stuwen.
Bedrijven als Dimension Data – of NextiraOne – hebben geen keus. Ze zijn te klein om als wereldspeler mee te doen en te groot om de nichemarkten te bedienen. En: het bedrijf hangt onder een veel groter moederschip – het immense Japanse NTT – dat gewoon shareholders value wil zien. Investeren in productontwikkeling kost teveel tijd, zodat bedrijven al snel op zoek gaan naar min of meer qua grootte gelijkwaardige bedrijven met een aanvullend portfolio. NextiraOne is bijvoorbeeld gespecialiseerd in datacenters en veilige netwerkinfrastructuren. Laag één onder de gemanagede clouddiensten van Dimension Data. De overname is daarmee volstrekt logisch.
Gaan we meer van dit soort overnames zien in het komende jaar? Voorspellen is lastig, maar de kans lijkt groot dat met name datacenterpartijen en cloudproviders elkaar meer en meer gaan opzoeken in het kader van economy of scale, en dat is waar Dimension Data naar op zoek is – met razendsnelle uitbreiding. In november vorig jaar kocht het al vier datacenters in de VS, Australië, Londen en Brazilië. Eerder dat jaar breidde het bedrijf jaar clouddiensten al uit naar Japan en India. Global footprint. Dat is het doel. En uiteindelijk echt kunnen concurreren met de echte groten der aarde.