- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 31 maart 2014 08:44 uur
Ontwikkelingsorganisatie Hivos publiceerde vorige week een onderzoek met als strekking dat datacenters in Nederland lang niet zo groen zijn als ze zich voordoen. Uiteraard lokte die bevinding de nodige reacties uit, ook hier op ISPam.nl. Een punt bleef onderbelicht: hoe wordt het begrip groen verderop in de sector toegepast en uitgelegd.
Hiermee wordt de trend bedoeld dat hosters ergens op hun website melden dat ze best wel ‘groen bezig zijn’. Steevast wordt er verwezen naar het datacenter waar men het ijzer heeft ondergebracht. Dat is groen en daarmee zijn wij dat ook. Je komt het verder tegen in de maatschappelijke doelstellingen die partijen groot en klein vermelden. Vaak heet dat de MVO-verklaring, maar er zijn ook andere manieren dat te verwoorden.
Als je dieper in de teksten van de MVO’s duikt en als je zicht hebt op de waardeketen van datacenters, via hosters tot system integrators en gebruikers, zal je opvallen dat groen en het daaraan gelinkte begrip duurzaamheid best wel creatief wordt toegepast. Het staat ieder bedrijf vrij accenten te zetten en daarmee de eigen verdiensten beter onder de aandacht te brengen. Dus dat sommigen wijzen op het aantal bomen dat ze planten en anderen op het inzetten van e-auto’s als bewijs voor het ‘groen zijn’; beiden zijn juist.
Er zijn echter twee valkuilen en het is wellicht goed dat Hivos en vergelijkbare critici daar nog geen aandacht aan hebben besteed. Ten eerste, het verschil tussen woord en daad. Het doet denken aan de situatie van een niet nader genoemde hoster die blij liet weten eindelijk een MVO-verklaring te hebben want nu kon tenminste worden gescoord bij klanten die dat belangrijk vonden. De hoster begreep echter niet dat het minder verstandig was de auto’s – categorie Duits, boven modaal en sportief – van de directieleden minder pontificaal voor het pand te parkeren (ook op de persfoto’s zichtbaar!). Dat de beoogde ‘groen gevoelige’ klanten hierdoor aan het twijfelen gebracht werden, ging er gewoon niet in.
Tweede valkuil: als je via een groene stroom DC je cloud aanbiedt, maakt dat daarmee cloud zelf ook altijd een groene dienst? Het antwoord op die vraag zal per aanbieder kunnen verschillen. Wat niet verschilt, is dat als je gaat voor maximale vergroening, op dit moment de kans groter is dat beschikbaarheid en veiligheid in het gedrang kunnen komen. Die samenhang inzien is een, daarover eerlijk communiceren naar de klanten is een ander punt.
Daarmee kun je stellen dat het Hivos-rapport ook gezien kan worden als een goede aanleiding om vanuit je eigen expertise te kijken naar de relatie tussen groen, kwaliteit en imago.