- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 1 april 2014 08:01 uur
Al jaren horen we dat de hostingsector op het punt staat ingrijpend te veranderen. Consolidatie roepen sommigen, anderen wijzen naar de impact van cloud. Wie daar gelijk heeft, blijft vooralsnog onduidelijk. Wat de ISPam-redactie wel merkt, is dat het rommelt in de markt. Dat is goed, want deze sector is mede zo aantrekkelijk omdat er altijd sprake is van veranderingen en nieuwe trends.
Maar hoe kom je te weten dat zich een nieuwe trend aandient? Bij gebrek aan een glazen bol zoekt ISPam daarom regelmatig contact met bedrijven uit de sector die bewust een andere marktbenadering kiezen. Wellicht zijn dit de trendsetters van morgen en kunnen we daarvan leren. Om die reden zijn we vorige week het gesprek aangegaan met Rajesh Kumar Mishra, CFO van Webzilla. Inderdaad, een gesprek met de financieel topman van een hostingorganisatie. Aanleiding voor het gesprek vormde de mededeling van Dell dat Webzilla gebruik maakt van de financieringsmodellen die Dell aanbiedt. Hosting, hardware en financiering werden daarmee de thema’s van het interview.
Webzilla opereert vanuit de VS, Luxemburg, India, Singapore en Nederland (16.000 servers, waarvan 8.000 in NL). Het aanbod is overal gebaseerd op hardware van Dell. Kopen van hardware was de regel, maar inmiddels wordt – zeker voor de langlopende contracten met klanten – gebruikgemaakt van leaseconstructies. Klinkt logisch, waarom direct zelf geld uitgeven terwijl de inkomsten gespreid binnenkomen. Het is zelfs zo logisch dat je je afvraagt waarom dit via Dell loopt en niet via een gewone bank. Sommige ISPam-lezers zullen uit eigen ervaring het antwoord op die vraag weten: de kennis en houding van (Nederlandse) banken op het gebied van de internetsector is vaak weinig bemoedigend. Voor Mishra, die opmerkte dat de banken in Singapore en de VS heel anders opereren, is leasing via Dell dé manier om de groeiambities in landen als Nederland te realiseren.
Mishra maakte verder duidelijk dat Webzilla niks met bricks te maken heeft (“we are not in real estate or the datacenter business, we are a service provider“). De focus moet liggen op het leveren van services. Services in de vorm van een enkelvoudige dienst of een complexe package, dat is wat de klant verwacht. Hoe het achter de schermen is geregeld, kan hem echt niet boeien. Webzilla biedt daarmee een vorm van 1-stop-shopping, maar wel specifiek voor veeleisende klanten. Het interessante is dat de definitie 1-stop-shopping dus verschillende betekenissen heeft. Wat een lokale hoster met primair middenstanders als klant eronder verstaat, is iets anders dan de klant die bij Webzilla een gamingplatform onderbrengt. In beide gevallen is het wel de manier om aan te geven dat er sprake is van specialisatie.
Specialisatie, dat begrip hebben we afgelopen periode gehoord van partijen als Verizon, Luxcloud en nu dus Webzilla. Is dat dan de rode draad, de nieuwe trend en is dat de manier om te overleven de komende periode? Volgens Mishra is er nog een belangrijk gegeven: buying power. Alleen bedrijven die groot zijn, kunnen diensten scherp genoeg inkopen. Kleinere partijen zullen op dat punt uiteindelijk het onderspit delven.
Buying power is een mooi begrip, maar neem nou de deal met Dell. Waarom kiest Webzilla specifiek voor die partij? Mishra licht hier een tipje van de sluier op. Voor hem was de deal met Dell om de combinatie van drie redenen logisch: “We have long time experience with the company, they know the industry, they are a global player as well”. Wat deze opsomming vooral illustreert, is een andere invalshoek. Dit is enerzijds de categorie Big & Global, anderzijds zit hier een andere manier van samenwerking in verweven. Is dit wat de hostingsector op zijn kop gaat zetten – let wel niet het type dienst, maar het soort bedrijf en de keten waar het deel van uitmaakt?
Als dat al zo zou zijn, wat moet jij dan doen als lokale hoster om te overleven? Ook hier sloot de reactie van Webzilla naadloos aan op wat Verizon en Luxcloud ons al eerder hadden verteld: Stop met het zelf verzinnen en bouwen van diensten. Mishra illustreerde dat met de vraag: hoeveel onderdelen maakt BMW nog zelf?
Is het beeld van de ontwikkelingen in de auto-industrie een blauwdruk voor de toekomst van hosting?