- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 8 april 2014 08:05 uur
Al jaren gaan er verhalen de ronde dat er consolidatie gaat plaatsvinden in de hostingmarkt. Ondertussen is er nog maar weinig zichtbaar van die consolidatie die er zou moeten zijn. Volgens mij gaat die consolidatie er ook nooit komen. Wel zal de markt veranderen, maar een sterke daling van het aantal hostingbedrijven is niet te verwachten.
Net als in elke andere markt zijn er in de hostingmarkt drie manieren waarop een bedrijf succesvol kan zijn. Door een lage prijs, door een hoge kwaliteit en dienstverlening met een persoonlijke touch. De meeste grote hostingbedrijven zijn gespecialiseerd in de eerste categorie. Grote volumes en relatief kleine marges zorgen voor een mooie omzet en winst.
Een aantal grote(re) hosters is gespecialiseerd in kwalitief zo goed mogelijk product, met relatief hoge marges, vooral managed hosters vallen in deze categorie. De meeste (heel) kleine hosters zitten dicht op hun klant en bieden dienstverlening met een persoonlijke touch. De meeste hosters vallen in deze laatste categorie.
Geen concurrentie
Het is logisch om te denken dat heel kleine hostingbedrijven niet kunnen opboksen tegen de grote jongens met hun lage prijzen. Toch klopt die gedachte niet. Op prijs kunnen de kleine hosters inderdaad niet concurreren, máár dat is ook niet het punt waarop ze concurreren. Of anders gezegd, ze concurreren ook helemaal niet met de grote hosters.
Klanten kiezen vaak bewust voor een kleine hosters. Het contact met een kleine hoster is vaak persoonlijk. Daarnaast gaat de dienstverlening van een kleine hoster vaak verder dan alleen de hosting, maar wordt vaak ook een stuk kantoorautomatisering geregeld, de website ontworpen of bijgehouden. Dat is een heel ander soort dienstverlening dan de grote hosters aanbieden.
Om een vergelijkbare reden lijken grote cloudproviders uit de Verenigde Staten mij geen serieuze concurrent voor de grote hosters. Cloudproviders zijn gespecialiseerd in het leveren van infrastructuur of een platform. Qua support hoeft je als klant echter weinig te verwachten. De grote hosters leveren daarbij vergeleken prima support. Dat stukje support dat je soms net als je het niet verwacht nodig hebt, maakt de dienst van een grote hoster ook een andere dan die van de gemiddelde cloudprovider.
Achterkant
Dat wil niet zeggen dat er niks staat te gebeuren in de hostingmarkt. Hosters die niet excelleren in één van de drie categorieën zullen het moeilijk krijgen en op den duur verdwijnen. Daarnaast zal er waarschijnlijk wel consolidatie plaatsvinden aan de achterkant. Hosters zullen er telkens meer voor kiezen om niet meer alles zelf te willen doen.
In het verleden wilde elke hoster nog zelf SIDN-registrar zijn en eigen hardware in een datacenter hebben draaien. Bij voorkeur ook nog eens in een eigen datacenter. Het directe lijntje met SIDN-directeur Roelof Meijer én het spreekwoordelijk kunnen knuffelen van de eigen servers in een eigen datacenter zagen veel hosters als ultieme businessmodel.
Ondertussen zijn veel hosters al terugkomen op het bouwen van eigen datacenters. Dat blijkt toch minder met hosting te maken te hebben dan het lijkt én minder toegevoegde waarde te hebben voor de hostingbusiness dan het eerst leek. Ook met betrekking tot het zelf zijn van SIDN-registrar, is al enige tijd een kentering zichtbaar. Veel hosters hebben geen zin meer om per .nl-domeinnaam netto twee keer zoveel te betalen in vergelijking wanneer ze dezelfde .nl-domeinnaam inkopen bij een heel grote reseller.
Cloud
De volgende stap is om af te stappen van de eigen infrastructuur. De (publieke) cloud begint volwassen te worden én ook hier beginnen (ook in Nederland) gespecialiseerde bedrijven in te ontstaan, die beter en goedkoper infrastructuur kunnen beheren dan een kleine hoster dat kan. Het is daarom te verwachten dat veel kleine hosters ervoor zullen kiezen om hun fysieke servers de deur uit te doen en de hosting die ze aanbieden onder te brengen in de cloud.
De meeste (kleine) hosters van morgen zullen dezelfde dienstverlening blijven aanbieden als ze vandaag doen. Het aantal hosters zal waarschijnlijk ook niet sterk afnemen, tenminste niet als gevolg van consolidatie. Wat wel verandert, zal de manier zijn waarop ze zelf inkopen. Doen ze vandaag de dag nog veel zelf, uiteindelijk zullen de infrastructuur, de feitelijke samenstellende bestanddelen van hun dienstverlening, ergens anders worden ingekocht. De hoster van de toekomst zal daarom, nog meer dan vandaag, een internetserviceprovider zijn. Met de nadruk op service.