Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Review: Cloud onder controle bij Strato?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 14 april 2014 13:13 uur

Bij traditionele hosting of het nou colocatie, een gehuurde server of webhosting is, viel er niet zoveel in te stellen. Natuurlijk konden er ftp-accounts en mailboxen worden aangemaakt en bij colocatie of een dedicated server de reverse dns worden ingesteld. Wanneer je het écht goed voor elkaar had, had je een APC-poort waarmee je je server op afstand kon rebooten. Met IaaS-diensten en virtuele servers valt er juist van alles op afstand in te stellen en te beheren.

De beheersbaarheid van IaaS-dienstverlening en virtuele servers draait daarentegen draait niet alleen om de servers maar ook de beheersbaarheid (management) van de servers. Het maakt nogal wat uit of er wel of geen snapshots kunnen worden gemaakt en of dat deze eenvoudig via een controle paneel kunnen worden gemaakt, geautomatiseerd mogelijk is of dat daar een helpdesk ticket voor moet worden aangemaakt.

Daarom starten we vandaag met “Cloud onder controle bij…?”. In de pilot voor deze nieuwe rubriek lichten we het controle paneel waarmee virtuele servers worden beheerd van één hoster uit. Daarbij trappen we af met Strato met de performance van zijn (goedkoopste) virtuele server niet goed is vergeleken met de concurrentie. Weet Strato met zijn controle paneel wel hoge ogen te gooien?

Server beheer

De server die we hebben besteld is te beheren via een pagina met “server gegevens”. Daar staat ook wel besturingssysteem is geinstalleerd, de hostname en ip-adres van de server, de status van de server en ook het rootwachtwoord dat door Strato (initieel) was ingesteld. Ook kunnen via deze pagina alle processen op de server actief zijn worden bekeken.

De reverse DNS van de server kan ook via het controle paneel worden ingesteld. Dit zit enigszins onlogisch verstopt onder het menu-item “domeinnamen”. Verder kan worden ingesteld over er automatisch elke nacht een backup van de server moet worden gemaakt, of dat er door Strato bepaalde quota moeten worden ingesteld op de server én of dat Strato het /etc/resolv.conf moet beheren. Deze wordt bij elke reboot van de server dan automatisch overschreven.

IP-adressen die geconfigureerd zijn staan in een overzicht. We hebben één IPv4-adres dat getoond wordt. Ook kunnen we via dezelfde pagina met één druk op de knop IPv6 activeren. Na het klikken op de knop duurde het enkele dagen voor dat IPv6 daadwerkelijk was geactiveerd.

Er is geen eenvoudig systeem te vinden om de server te starten, te stoppen of te rebooten. Via het “RecoverySysteem” kan wel worden ingesteld of dat de server normaal of in een speciale recovery modus moet worden gestart. Na de optie van normale boot te hebben gekozen en op bevestigen klikten verscheen de melding: “De Normal-Boot-Modus is geactiveerd en uw server wordt binnen een paar minuten automatisch opgestart en von der Festplatte gestartet.”. Niet elegant, maar wel effectief, want de server werd gereboot.

strato-serverinformatie

In het geval van nood

Indien het rootwacht door de gebruiker is gewijzigd en deze het nieuwe wachtwoord is vergeten, dan kan het rootwachtwoord via deze pagina worden hersteld. Deze functionaliteit hebben we getest en werkt uitstekend. Het nieuwe geresette rootwachtwoord is daarna ook zichtbaar op de pagina zodat de gebruiker niet bang hoeft te zijn het direct weer te vergeten. Een gebruiker hoeft bij Strato niet te vrezen zichzelf spreekwoordelijk buiten te sluiten bij zijn eigen VPS.

Wanneer de server niet meer goed werkt kan de gebruiker ook gebruik maken van een speciale boot modus waarmee problemen kunnen worden opgelost. Ook maakt Strato elke dag automatisch een backup van de server (tenzij de gebruiker dat niet wil, opt-out).De gebruiker kan met één druk op de knop de backup terugzetten. De backups lijken op willekeurige tijdstippen te worden gemaakt. De laatst gemaakte backup wordt pas een dag later zichtbaar en kan dan pas worden teruggeplaatst. Het lijkt niet mogelijk om een backup te downloaden. Voor het handmatig maken van een backup of snapshot van de server hebben we geen mogelijkheid gevonden.

Het herinstalleren van het volledige besturingssysteem of het installeren van een andere besturingssysteem is eenvoudig mogelijk via het controle paneel.

Strato controle paneel: Backup

Monitoring

De hoeveelheid dataverkeer is bij Strato weleenswaar onbeperkt (voor de puristen: enkel technisch beperkt), maar toch is het fijn om te zien hoeveel bandbreedte er wordt verstookt. Er is een overzicht van de per dag gebruikte. Daarnaast is er een traffic monitor, waarin de bandbreedte statistieken te zien zijn. Wie behoefte heeft aan meer gegeven kan doorklikken naar een grafiek waarbij kan worden ingezoomd op een periode van de afgelopen 60 minuten tot de afgelopen 8 weken. Daarbij kan zijn worden gekeken naar het aantal Mbps als het aantal Pps. Ook biedt Strato ook een e-mailalert die wordt verstuurd wanneer een door de gebruiker ingestelde dagelijkse hoeveelheid dataverkeer is verbruikt.

Het is ook mogelijk om monitoring in te stellen, maar dat moet afzonderlijk worden besteld. We komen daarvoor terecht op een Duitstalige pagina met een bestelformulier. Echter staat nergens de prijs van de dienst én ook een bestelknop ontbreekt.

strato-traffic

Administratief

Voor het administratieve beheer, zoals (online) facturen en het wijzigen van diensten en (persoonlijke) gegevens moet naar een apart controle paneel worden gegaan. De factuur staat netjes in een overzicht als PDF. Het wijzigen van de persoonlijke gegevens gaat ook eenvoudig.

Het opzeggen van een server is echter niet zo makkelijk. Wanneer je via het menu bij contract wijzigen bent uitgekomen, staat er bij opzeggen: “Contract beëindigen Wil je het contract met Strato beëindigen? Jammer! Maar ook dan helpen we je. Bel ons ContactCenter gratis op 0800 022 0910, of vanuit het buitenland op 00800 – 800 70070.”. In de algemene voorwaarden van Strato staat expliciet opgemerkt dat opzeggingen alleen schriftelijk (waaronder per fax) kunnen. In het geval van consumenten moet de overeenkomst echter opgezegd kunnen worden langs de weg waarop deze is aangegaan. De telefonisch opzegging ging makkelijk en volgens de medewerker die we spraken hadden we ook via het contactformulier kunnen opzeggen. Binnen enkele minuten kregen we per e-mail een bevestiging van de opzegging.

strato-contractwijzigen

Conclusie

Strato heeft een uitgebreid controle paneel. Er is een duidelijke integratie tussen het controle paneel en de server, met het voordeel dat de gebruiker zichzelf niet buiten kan sluiten en er veel in te stellen is via het controle paneel. Dat betekent ook dat Strato zich (in theorie) ook toegang zou kunnen verschaffen tot de data en processen op de server, terwijl bij veel andere hosters dat niet mogelijk is.

Het controle paneel zelfs is vrij uitgebreid, de standaard mogelijkheid om dagelijks geautomatiseerd een volledige backup te maken van de server is handig, maar de backup komt pas een dag later beschikbaar en dat is onhandig wanneer je data moet herstellen. Het niet kunnen maken van (eigen) snapshots is een serieus gemis. Wel is de monitoring van dataverkeer ons in positieve zin opgevallen. Helaas laat het controle paneel enkele steken vallen, zoals het ontbreken van een goede mogelijkheid om de server te starten en stoppen en ook zijn de vertalingen niet overal even goed doorgevoerd.

Oordeel: 7 uit 10

Screenshots van het controle paneel van Strato

Strato controle paneel: Server informatieStrato controle paneel: Root wachtwoord resettenStrato controle paneel: OptiesStrato controle paneel: HerinstallerenStrato controle paneel: BackupStrato controle paneel: Reverse DNSStrato controle paneel: IP-adressenStrato controle paneel: Recovery managerStrato controle paneel: ProceslijstStrato controle paneel: TrafficStrato controle paneel: MonitoringStrato controle paneel: Contract overzichtStrato controle paneel: KlantgegevensStrato controle paneel: Wachtwoord resettenStrato controle paneel: SupportStrato controle paneel: Contract opzeggen

 

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.