- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 28 april 2014 08:01 uur
Wie weet nog hoe de reacties uiteenliepen toen de online boekenverkoper Amazon bekendmaakte vrije capaciteit te gaan verhuren aan derden? De een haalde de schouders op, sommigen werden nerveus en anderen dachten dat het allemaal zou meevallen. Anno 2014 zegt iedereen: dit was het begin van cloudcomputing die de sector compleet heeft doen veranderen. Logisch dat ook tal van bedrijven die IT helemaal niet als core-component van de eigen business beschouwen, deze ontwikkeling nauwlettend hebben gevolgd.
Zo hadden we in Nederland kort geleden uitgeversconcern TMG dat via de pers liet weten de niet benutte servercapaciteit van de overgenomen dienst Hyves als cloud for hire in de markt te gaan zetten en daarbij ook wees naar het succes dat AWS ermee had. Overigens is daarna niets meer van dit plan gehoord. Andere bedrijven met veel servercapaciteit zagen andere mogelijke toepassingen voor cloud. Vol enthousiasme voedden zij de hype dat cloud alles zou veranderen en dat zou beginnen met het aanbieden van cloud voor de eigen klanten. Wat precies cloud was, dat bleef in de persberichten vaak duister en of al die plannen zijn uitgevoerd is default onduidelijk . De vergelijking met de tweede helft van de jaren negentig van de vorige eeuw toen iedereen gratis internet aanbood, omdat het goed zou zijn voor imago, omzet, klanten, et cetera ligt voor het oprapen. Cloud was ook nu aanvankelijk iets dat je moest roepen om niet als achterlijk te worden gezien.
Lufthansa, de Duitse luchtvaartmaatschappij, maakte zo eind 2010 internationaal bekend eigen clouddiensten te gaan exploiteren, waaronder CloudStream. Reizigers kregen gratis toegang tot een platform waar content kon worden geplaatst en gedeeld. CloudStream zou bij uitstek geschikt zijn voor reizigers, maar ook bloggers omdat overal ter wereld die dienst kon worden gebruikt. Een citaat uit het persbericht van 1 december 2010:
Lufthansa unveils CloudStream, a ‘digital carry-on’ where travelers can add, discover and share content.
Wie zich afvraagt wat daar nu zo bijzonder aan is, heeft gelijk. Per 2014 worden CloudStream en andere “innovatieve cloudtoepassingen” na compleet gebrek aan succes afgestoten. Lufthansa heeft in een summier bericht bekendgemaakt de hele IT-afdeling Lufthansa Systems te gaan verkopen. De vele miljoenen die in bouw van datacenters en clouddiensten – CloudStream was er daar een van – zijn geïnvesteerd, zijn bij nader inzien niet verstandig gebleken. Lufthansa Systems is er niet in geslaagd te veranderen van kostenpost naar inkomstenstroom voor het concern.
Als je dit bericht leest, kun je in ieder geval twee conclusies trekken:
- duidelijk is dat Lufthansa de case van Amazon gewoon niet goed heeft bestudeerd. AWS levert geen kopie van Flickr of WordPress maar faciliteert juist externe partijen die dit kunnen en willen aanbieden. Lufthansa heeft in dat opzicht de klassieke dubbele fout gemaakt van bijna elke (semi-) monopolist: niet inzien dat het beter is je te beperken tot een deel van de waardeketen en samenwerking met derden een serieuze kans te geven.
- cloud is de hype-fase echt gepasseerd. Roepen dat je iets met cloud doet terwijl dat nergens een link heeft met je corebusiness, is zinloos.
Goed nieuws is er ook: partijen die cloud wel als corebusiness beschouwen, krijgen hierdoor bevestiging voor de strategie dat focus een USP is. Vanuit één partij tickets verkopen, vracht en passagiers vervoeren, vliegtuigen onderhouden en cloudcapaciteit aanbieden – het werkte niet, het werkt niet en het zal nooit werken. De aloude spreuk: schoenmaker houd je bij je leest, is in dit geval 100% van toepassing. Dat wil echter niet zeggen dat concurrentie uit onverwachte hoek – zie AWS – geen serieuze bedreiging kan vormen. Maar dat is de lezers van ISPam zonder meer bekend.