- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 25 november 2006 11:19 uur
In relatie tot digitale televisie, vaste telefonie én mobiele telefonie vindt 43 procent van de Nederlandse huishoudens internet belangrijker. Zo blijkt uit de ICT Consumer Monitor van onderzoeksbureau Heliview, waarin gekeken werd waar het zwaarte punt ligt bij de keuze voor een gecombineerd of multiplay abonnement.
Natuurlijk is een conclusie dat internet belangrijker is dan telefonie op basis van dit onderzoek wel enigzins gekleurd, maar toch zegt het wel iets. Namelijk dat internet zodanig belangerijk wordt dat mensen er meer aandacht aan schenken en waarde aan hechten dan telefonie.
Een ander punt is dat je hier weer ziet hoe de markt verticaal wordt opgepakt door al gevestigde partijen. De macht ligt bij de ‘LASTMILE’, want waarom is er nog geen derde partij, die zelf geen LASTMILE beheert en IPTV aanbied.
Toegang (tot het netwerk/internet) en content (internet, televisie, telefonie) worden gekoppeld verkocht. Wat mij betreft moet er betere handhaving komen van de huidige regulering en moet koppelverkoop van toegang en content worden verboden, daartoe zal ik opnieuw oproepen tijdens de MinEz bijeenkomst ‘Medialandschap van de toekomst’.
Ook zie ik hier kansen voor ISP’s. Waarom bieden maar zo weinig partijen VOIP aan? Waarom bieden alleen lastmile bezitters IPTV aan? Uit dit onderzoek blijkt dat de consument de toegang het belangrijkst vindt. Dus voor aanbieders van diensten bovenop de toegang, zoals IPTV, VOIP, etc is er nog volop ruimte en zijn er kansen. Wie springt erin?