- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 13 mei 2014 08:18 uur
Sohosted is één van de grote Nederlandse webhosters. Daarnaast biedt het bedrijf sinds twee jaar ook virtuele servers aan. Uit ervaringen op ISPGids.com blijkt dat klanten zeer tevreden zijn met het bedrijf. Is het controle paneel voor virtuele servers net zo goed bij Sohosted?
Beheer met vSphere
Het beheer van de virtuele server die ik bij SoHosted heb besteld kan niet worden beheerd via het eigen controle paneel van de hoster. In plaats daarvan krijg ik van SoHosted per e-mail bij de bestelling naast de gegevens van de server, ook de logingegevens van de VMware vSphere Client.
Het beheer van de server gaat via de vSphere Client. Dat kan zowel via een webinterface, maar er kan ook een (windows) applicatie worden gedownloaden (van 349MB groot!) als alternatief. SoHosted noemt de native app een “krachtige tool om uw vps optimaal te beheren”. In deze review beperk ik mij echter tot de webbased versie van het controle paneel.
Het laden van de vSphere duurt wel even. Na een kleine minuut is het controle paneel geladen en verschijnt er een loginscherm. Eenmaal ingelogd oogt Vsphere enigszins overweldigend. Het is niet (direct) duidelijk waar op moet worden geklikt om de server die is besteld te beheren. Wanneer ik uiteindelijk ben aangekomen op de pagina waar ik de server kan beheren vind ik een duidelijk overzicht van de specificaties van de server én de mogelijkheid om deze te starten, stoppen en te suspenden.
Monitoring
Ook het monitoren van de server kan voor het grootste gedaan worden via vSphere. Elk mogelijke statistiek van cpu-gebruik tot netwerkverkeer kan in de gaten worden gehouden. Daarbij kan worden ingezoomd op elk mogelijke periode. Ook is het mogelijk om alarmen in te stellen wanneer bepaalde waarden worden overschreden, waarbij valt te denken aan cpu- en geheugen-gebruik, netwerkverkeer maar ook disk-errors. De mogelijkheid bestaat dan om een e-mail te laten sturen, maar ook om de server juist (tijdelijk) uit te schakelen.
De (totale) verbruikte hoeveelheid dataverkeer van de server is juist weer via het eigen controle paneel af te lezen. Er kan per server worden ingezoomd op de hoeveelheid verbruikte dataverkeer in een bepaald jaar, een bepaalde maand of een bepaalde dag. Daarnaast kan via het eigen controle paneel ook een storings sms worden ingesteld. Waarbij ook een bepaalde tijdsrange kan worden ingesteld dat géén sms zal worden gestuurd (bijvoorbeeld ‘s nachts). Het is echter niet helemaal duidelijk wat als storing wordt gezien voor deze (gratis?) service.
Backup
Hoewel vSphere een mogelijkheid heeft om snapshots te maken, is die mogelijkheid uitgeschakeld. In theorie is het natuurlijk mogelijk om het maken van snapshots (wel) aan te zetten, maar de functionaliteit wordt niet aangeboden én ook in de productspecificaties wordt er geen melding van gemaakt.
Wel biedt SoHosted een extra backup dienst aan. Echter kan dat niet via vSphere of het eigen controle paneel worden geregeld, maar moet daarvoor contact met SoHosted worden opgenomen. Ook wanneer er een backup moet worden teruggeplaatst, moet er contact met helpdesk worden opgenomen om dat te laten uitvoeren.
Het is niet mogelijk om de server te laten herinstalleren via vSphere of het eigen controle paneel. Om een herinstallatie te laten uitvoeren moet contact met de helpdesk worden opgenomen.
Netwerk
Netwerkinstellingen zoals het instellen van een reverse DNS heb ik niet kunnen vinden. Optioneel is het wel mogelijk om bij SoHosted gebruik te maken van een vShield Edge firewall die onderdeel is van VMware. Het is mij niet helemaal duidelijk of dat inbegrepen is of als extra optie kan worden bij besteld. Daarnaast biedt SoHosted ook de mogelijk om een VLAN tussen verschillende servers op te zetten.
Administratief
In het eigen controle paneel van SoHosted is een overzicht van de contracten en facturen te vinden. De facturen zijn als pdf te downloaden. Bij het contract staat enkel aangegeven welk pakket is afgenomen zonder de specificaties van het pakket te kunnen zien. Het upgraden van de server lijkt te kunnen via het controle paneel, maar wanneer ik doorklik krijg ik de melding dat ik al gebruik maak “van ons grootste hostingpakket”. Ook daarvoor zal derhalve contact moeten worden opgenomen met de helpdesk.
Opzeggen
De server lijkt via het controle paneel te kunnen worden opgezegd. Er moet verplicht een reden waarden opgegeven waarom wordt opgezegd. Wanneer wordt aangegeven dat verhuisd wordt naar een andere hoster, blokkeert het formulier wanneer dit niet gemotiveerd wordt of de naam van de nieuwe hoster niet wordt ingevuld. Bizar!
Zodra het formulier wel succesvol wordt ingevuld, verschijnt er een melding waarbij wordt gevraagd “Weet u zeker dat u een domein wilt opzeggen?”. Wanneer ik op ja klik, kom ik op de volgende pagina uit, waar ik een formulier moet uitprinten, dateren, ondertekenen én opsturen per e-mail, fax of post. Nu wil het feit dat nu de overeenkomst (in ieder geval voor particulieren) via dezelfde weg moet kunnen worden opgezegd als die is aangegaan, via de website dus. De opzegprocedure van SoHosted is (met betrekking tot particulieren) in strijd met de wet!
Ook bij het bestellen van de server ging SoHosted al in de fout. Uit het niets moest er ineens 1,50 euro aan administratiekosten worden betaald. Deze kosten waren onvermijdelijk, maar nergens en dan ook nergens vooraf aangekondigd of onderdeel van de aangeboden prijs. Dit is een handelspraktijk die niet door de beugel kan.
Conclusie
De wijze waarop een virtuele server bij SoHosted kan worden beheerd komt op mij over als nogal rommelig. Dat instellingen en monitoring via twee wegen moeten worden beheerd is niet handig. VMware vSphere is krachtig gereedschap, de functionaliteit is echter maar beperkt te gebruiken en het is nogal overweldigend bij het gebruik voor het beheer van één of enkele servers.
Het eigen controle paneel van SoHosted lijkt (vooral) gericht te zijn op webhosting en domeinnamen. Veel zaken zoals het maken en terugplaatsen van backups moeten ook via de helpdesk worden geregeld. De mogelijkheid om om virtuele servers te kunnen beheren is duidelijk later aan het controle paneel toegevoegd (retrofitting). Dat levert geen goede controle op voor gebruikers. Voor SoHosted daarom een ruime onvoldoende.
Oordeel: 3,5 uit 10
Herkansing
In een reactie voor publicatie laat Sohosted directeur Maurice Graber aan mij weten dat er binnen enkele weken een nieuw controle paneel zal worden gelanceerd. Het huidige controle paneel is namelijk vooral ontwikkeld voor domeinnamen en webhosting. In het nieuwe controle paneel zullen virtuele servers veel meer geintregreerd zijn, er betere pakketinformatie worden getoond, zelf backups terugplaatsen, online opzeggen en nog veel meer. Alle reden dus om Sohosted zodra het nieuwe controle paneel live gaat een herkansing te geven. Deze review wordt dus binnenkort vervolgd.
Herkansing: 5 januari 2015
Ruim een half jaar na de review heeft Sohosted haar nieuwe website gelanceerd inclusief een nieuw controle paneel. Het nieuwe controle paneel zit beter in elkaar en er zijn cosmetische en administratief een groot aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo kan de reverse DNS kan bijvoorbeeld worden ingesteld in het controle paneel en is up- en downgraden van een vps eenvoudig mogelijk. Verder is het nu ook mogelijk om een backup zelf terug te plaatsen. Echter ontbreekt de mogelijkheid om zelf op een moment dat het zelf uitkomt een snapshot of backup te maken. Verder blijft het punt dat de integratie tussen het eigen controle paneel en vSphere compleet ontbreekt. Om een server te rebooten moet altijd worden ingelogt op vSphere. Het is niet mogelijk om dat in het eigen controle paneel te doen. Dat is jammer.
Oordeel (in de herkansing): 6,5