- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 26 mei 2014 08:01 uur
In de afgelopen week was er voor de Nederlandse mainstream pers een goede aanleiding weer wat te schrijven over cloud. Het bezoek van GroenLinks politica Judith Sargentini aan het cloud datacenter van KPN deed stof opdwarrelen. KPN maakte er tijdens het bezoek geen geheim van op die locatie alleen Nederlanders toe te laten.
De meeste insiders weten natuurlijk al lang dat een van de zwakke plekken bij elke vorm van IP-verkeer, verwerking en opslag – dus ook cloudtoepassingen, de mens is. In de meeste brochures en wervende teksten die je links en rechts ziet staat er bijna altijd: onze cloud is veilig, want we staan in een gecertificeerd datacenter of woorden van gelijke strekking. Zelfs al voor de Snowden-onthullingen was zichtbaar dat veel aanbieders moeite namen uit te leggen wat die veiligheid inhield. We kennen het rijtje USP’s van elke serieuze aanbieder wel: beschrijvingen van de 24/7 bewaking, dubbele slotgrachten rond het datacenter et cetera.
Tot de ‘onthullingen’ van KPN was personeel in alle externe communicatie (folders, website teksten, advertenties) vooral een onbenoemde factor. Natuurlijk iedereen schreef: deze locatie is alleen toegankelijk voor bevoegd personeel en dan nog slecht na toegangscontrole van het hoogste niveau. Maar niemand voelde de behoefte daar in de publiekelijk toegankelijke informatie dieper op in te gaan. Dat in contracten hier wel specifieker op werd ingegaan als de klant dat eiste lijkt voor de handliggend.
Nu bekend is dat KPN een strikt personeelsbeleid hanteert is de logische vervolgvraag: was dit een eenmalige vorm van transparantie of gaan we nu als sector vaker iets zeggen over personeelsbeleid, zoals breder communiceren dat we in permanente strijd om maximale betrouwbaarheid ook de maximale aandacht besteden aan personeel. Want voor alle duidelijkheid: het exclusief selecteren van Nederlanders voor die ene locatie door KPN is een onmiskenbaar onderdeel van het personeelsbeleid. En natuurlijk: gaan we het behalve communiceren ook aantoonbaar waarmaken? In het verlengde daarvan kun je ook nog nadenken over de vraag: hoe gaan we om met het personeel van partners waarmee we samenwerken?
Zelfs als je een eenpitter bent, dan wel daar mee samenwerkt – iets dat in de hostingsector gelukkig veel voorkomt – kun je aan deze punten meer aandacht besteden. Je kunt er mee scoren, niet alleen naar de klanten en prospects. Of dat betekent dat er ook een politicus (m/v) met buslading journalisten bij je op de stoep staat, is iets dat je zelf het beste kunt inschatten.
[advpoll id=”39″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]