- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 30 mei 2014 08:10 uur
Versio heeft een advocaat op concurrent Abbatis afgestuurd. Versio beschuldigt Abbatis van het onrechtmatig ronselen van klanten op Twitter. Opvallend is dat de eigenaar van Abbatis naar aanleiding van de sommatie van Versio contact met ISPam.nl opnam omdat deze zich van geen kwaad bewust is. Versio laat in een reactie aan ISPam.nl weten, het lastigvallen van klanten door Abbatis als een groot probleem te zien.
In de sommatie eist Versio dat Abbatis stopt met het via Twitter onrechtmatig ronselen van klanten. De sommatie werd afgelopen maandag per e-mail door de advocaat van Versio verstuurd. In de sommatie stelt de advocaat:
U maakt zich schuldig aan het op onrechtmatige wijze ronselen van klanten van mijn cliënte via social media als Twitter. Een voorbeeld is hieronder ingevoegd:
Deze uitingen zijn in strijd met de wettelijke regeling van vergelijkende reclame (ex art. 6:194a BW), omdat uw uitingen misleidend zijn, niet een objectieve vergelijking behelzen en bovendien de goede naam van mijn cliënte schaden. Door strijdigheid met voornoemde regel, maar ook zelfstandig vanwege de maatschappelijke onbetamelijkheid en de oneerlijke concurrentie, maakt u zich schuldig aan een onrechtmatige daad (ex art. 6:162 BW).
Naar aanleiding van de sommatie nam Abbatis contact op met ISPam.nl omdat het bedrijf zich van geen kwaad bewust is. In een reactie op de sommatie stelt de eigenaar van Abbatis tegenover ISPam.nl:
Ik ben het er eerlijk gezegd niet mee eens. Advocaat noemt mijn handelingen “oneerlijke concurrentie” en verwijt mij van het schaden van de ‘goede’ naam die Versio heeft. Zoals u ziet is dat helemaal niet het geval. Ik adviseer men alleen om even verder te kijken naar de reacties die op Twitter worden geplaatst over Versio. Wat betreft de vergelijkende reclame heeft hij misschien gelijk. Ik heb inderdaad gezegd dat men voor service bij ons moet zijn, alhoewel ik niet expliciet heb gezegd dat ze dus niet bij Versio moeten zijn.
Abbatis stelt verder dat de sommatie van Versio als bluf te zien. Het ronselen van klanten van Versio gaat hem naar eigen zeggen goed af. De eigenaar van het bedrijf is daarom ook niet van plan om daarmee te stoppen:
Ik sta volledig in mijn recht en ik ga er ook zeker mee door. Meer dan het sturen van brieven en sommaties kunnen ze me ook zeker niet maken.
Versio-directeur Reshad Bashir zegt in een reactie tegenover ISPam.nl dat Abbatis de enige partij is die klanten op deze wijze probeert te ronselen op Twitter. Volgens Bashir is het op deze wijze lastigvallen van klanten door Abbatis een groot probleem:
Het is een groot probleem omdat onze klanten via Twitter door dit bedrijf lastig gevallen worden. Klanten van Versio zoeken contact met ons op via Twitter en willen op deze manier een oplossing voor hun probleem of klacht. Ze zijn niet op zoek naar spam van Abbatis, maar naar een oplossing die Versio hen kan bieden. In 95% van de gevallen wordt het bericht van Abbatis genegeerd door onze klanten, maar het wordt wel alsnog als vervelend ervaren. Het komt ook voor dat Abbatis contact opneemt met een duidelijk tevreden klant van Versio om hem te waarschuwen voor onze diensten en om aan te geven dat als de klant service zoekt, hij niet bij Versio maar bij Abbatis moet zijn.
Volgens Bashir zijn de acties van Abbatis waarbij klanten van Versio die op zoek gaan naar webcare, vergelijkbaar met het scrapen van e-mailadressen om deze vervolgens te spammen. Daar heeft hij inderdaad een punt, volgens mij zijn de acties zelf naast onrechtmatig tegenover Versio, ook in strijd met het spamverbod (art. 11.7 Tw).
Instant-update: Inmiddels heeft Abbatis alle gewraakte tweets verwijderd.
[advpoll id=”42″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]