Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Veel eisen aan klant die zich beroept op tevredenheidsgarantie hoster

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 5 juni 2014 08:17 uur

Veel hostingbedrijven hebben een tevredenheidsgarantie waarbij een klant die  niet tevreden is met de dienstverlening, zijn geld terug krijgt. Uit onderzoek van ISPam.nl blijkt dat veel van de hostingbedrijven die een dergelijke ‘niet goed, geld terug’ mogelijkheid hebben, veel eisen aan de klant stellen en er ook veel zaken zijn uitgesloten van de garantie.

In vrijwel alle gevallen zijn geregistreerde domeinnamen uitgesloten van de tevredenheidsgarantie. Een domeinnaam die geregistreerd is in combinatie met een hostingpakket, blijft in veel gevallen geregistreerd en alleen de kosten voor het hostingpakket worden dan terugbetaald. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Antagonist en KPN.

Verschillende hostingbedrijven sluiten ook andere zaken uit. Zie bijvoorbeeld Hosted.nl dat naast domeinnamen ook alle andere oplossingen op maat uitsluit, waaronder naast domeinnamen in ieder geval ook ‘hosted exchange, online werkplek en virtuele servers met een installatie’ worden verstaan. Hensel Hosting sluit feitelijk alles behalve webhostingpakketten uit: ‘set-up kosten, domeinregistratie kosten, virtual en dedicated servers, maatwerk en ontwikkelingsdiensten’ die niet worden terugbetaald.

Yourhosting beperkt de toepasselijkheid van de tevredenheidsgarantie ook tot webhosting- en e-mailpakketten. ‘Domeinnamen, VPS-pakketten en overige producten’ zijn bij Yourhosting uitgesloten van de tevredenheidsgarantie. Dat is opvallend omdat ook op elke pagina van de website, inclusief die met de VPS-pakketten (zonder link naar de voorwaarden van de tevredenheidsgarantie) staat: “Voor al onze pakketten geldt maar liefst 100 dagen: Niet goed? Geld terug!”.

Door zonder voorbehoud te stellen dat de korting op alle pakketten van toepassing is, kan worden afgevraagd of Yourhosting in de voorwaarden kan stellen dat bepaalde pakketten wél zijn uitgesloten van de tevredenheidsgarantie. Echter zijn er ook verschillende andere hostingbedrijven waarbij het niet duidelijk is, dat er alleen bij bepaalde pakketten een beroep op de tevredenheidsgarantie kan worden gedaan.

Opvallend is dat de door de meeste hostingbedrijven verschillende eisen stellen aan klanten die een beroep willen doen op de tevredenheidsgarantie. In de meeste gevallen bestaat de eis dat de factuur al vóór het doen van een beroep op de garantie de factuur betaald heeft. Daarnaast moet de klant binnen een bepaalde termijn en op een bepaalde manier de overeenkomst opzeggen én geldt de garantie pas wanneer de opzegging is bevestigd door het hostingbedrijf.

Argeweb gaat zelfs nog een stapje verder met de tevredenheidsgarantie, alleen wanneer het bedrijf beloften niet nakomt kan de klanten binnen 30 dagen zijn geld terugvragen. Een klant is volgens Argeweb enkel ontevreden wanneer logingegevens niet op tijd zijn ontvangen, de domeinnaaam van de klant niet binnen 2 werkdagen geregistreerd was en FTP en e-mail daarna niet direct werkten.

De termijnen waarbinnen er een beroep kan worden gedaan op de tevredenheidsgarantie van hostingbedrijven lopen ook sterk uiteen. Gethost hanteert een termijn van maximaal 10 dagen, terwijl Realhosting (3 maanden) en Yourhosting (100 dagen) langere termijnen hanteren.

[advpoll id=”44″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.