- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 18 juni 2014 13:27 uur
Vast onderdeel van elke bedrijfsvoering hoort te zijn oren en ogen open te houden om nieuwe kansen en trends in een vroegtijdige fase te herkennen. Door alert te zijn vind je eerder nieuwe omzet en klanten dan de concurrent en het helpt je kritisch naar je eigen businessmodellen te kijken.
De vertaalslag van dat streven naar de praktijk blijkt echter lastig. Als ondernemer heb je je dagelijkse beslommeringen waardoor er weinig tijd overblijft te grasduinen door dikke rapporten of ongelimiteerd congressen en seminars te bezoeken. In de praktijk rest niet veel meer dan het volgen van de ontwikkelingen bij je directe concullega en sites als ISPam.nl die ook aandacht besteden aan interessante trends en mogelijkheden.
Voorbeeld van dat laatste is een artikel van enkele maanden geleden hier over het verschijnsel StartupBootCamp, een programma dat nieuwe businessideeën in zeer korte tijd productieklaar moet maken. Idee is dat de de deelnemende startende ondernemers een aandeel in het bedrijf afstaan aan de financiers die deze “snelkookpan-fase” mogelijk maken. Onderdeel van het programma is verder dat men leert een dienst of product op de juiste wijze in de markt te zetten.
Wat dit initiatief zo interessant maakt voor leveranciers van internet diensten is dat elke dienst die in dit programma zit is afhankelijk van internet. ISPam heeft recent in de marge van een meet the press bijeenkomst met enkele van de deelnemende partijen gesproken. Heel opvallend is dat in tegenstelling tot de presentatieronde die vorig jaar werd gehouden privacy en veiligheid van data door alle aanwezigen nadrukkelijk in de presentaties werd genoemd als punt van aandacht. Een partij als Procwise (een Nederlandse start-up die online examens aanbiedt) heeft bijvoorbeeld als USP genoemd dat het een Nederlands bedrijf is en dat in tegenstelling tot bij enkele concurrenten de data dus niet de EU uitgaat. Signaturit (een Spaanse start-up die digitale handtekeningen via tablet en smartphone faciliteert) biedt zelfs de optie de data op te slaan in een of meerdere datacenters of zelfs on premise als de standaard aangeboden AWS oplossing niet voldoet. Klant is immers koning. Beide partijen doen dit op basis van feedback die ze vanuit de markt krijgen.
De kans die hier ligt voor aanbieders van hosting, housing en connectiviteit is dit type ondernemers pro-actief te ondersteunen bij het omzetten van de businessplannen en “suggesties” van klanten naar een werkende oplossing. Want hoewel men spreekt over “we besteden veel aandacht aan privacy en veiligheid”, het realiseren daarvan is iets waar de input van insiders gewoon onmisbaar is. Dit zien we niet alleen terug bij deze editie van StartupBootCamp, ook andere initiatieven en start-ups zijn op dit punt een markt op zich die meer aandacht vanuit de hosting sector verdient. De hoster of cloudaanbieder is namelijk zo’n onmisbare insider, hij kent als geen ander de gehele IT waardeketen, kan wijzen op de zwakkere schakels en alternatieven voorstellen.
Aandacht besteden aan start-ups is goed voor je kennis van de markt en het aanscherpen van je eigen aanbod. ISPam.nl zal om die reden incidenteel aandacht besteden aan dit soort nieuwkomers en de vragen waarmee ze o.a. de hosting- en housingsector confronteren.