- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 23 juni 2014 08:01 uur
Het bericht dat KPN door de rechter is veroordeeld schadevergoeding te betalen omdat de zwaar geadverteerde dienst Backup Online (weer eens) niet functioneerde, zal de meeste ISPam-lezers wel zijn opgevallen. De kans dat iemand het meest recente onderzoek van Coleman Parkes Research onder ogen heeft gekregen, is een stuk geringer. Een vonnis en een onderzoek, twee verschillende berichten, maar beiden leiden tot dezelfde conclusie: de wijze waarop het aanbod van dit soort diensten in de markt wordt gezet, moet anders.
Je kunt de oorvijg de KPN van de rechter heeft gekregen op geen andere wijze interpreteren dan: als je backup diensten aanbiedt dan moeten die ook werken. Overmachtsclausules gelden niet, punt uit. Tegelijkertijd zien we in het rapport van CPR dat er wereldwijd weinig verschil is tussen landen als MKB’ers wordt gevraagd naar wat zijn van hun provider verwachten. 74% verwacht dat de provider cloud aanbiedt. Echter in slechts 49% van de gevallen krijgen MKB ook echt een cloudaanbod onder ogen.
Overal ter wereld, dus ook in Nederland, is het dus geen automatisme dat MKB’ers kunnen genieten van de voordelen die cloud boven traditionele vormen van hosting en storage biedt. Kijk je vervolgens naar waar de gemiddelde MKB’er naast website en mail de meeste behoefte aan heeft, dan blijkt dat te zijn: online storage dan wel backup (72%), het type dienst dat perfect in een cloud kan worden ondergebracht. Verder zien we in het rapport terug dat er grote behoefte is aan one-stop-shopping, maar providers die zich op het MKB richten kunnen dat vaker niet dan wel aanbieden. Gevolg: gemiddeld doet men met drie verschillende partijen zaken en dat kan tot problemen leiden met regie en afstemming.
Wat kun je als hoster met deze informatie? Ten eerste dat je uiteraard goede diensten moet leveren. Ten tweede: weet dat je MKB’ers maar ook ZZP’ers gewoon meer moet informeren over de clouddiensten die je levert. Scheep ze niet default af met aanbod gebaseerd op verouderde technieken, de klant voelt zich dan snel een melkkoe en zal minder loyaal zijn. Maak tevens duidelijk dat back-up onderdeel is van een breder cloudaanbod. Dat wekt minimaal de indruk dat je nog veel meer aanbiedt. Weet daarbij dat geldt hoe meer diensten je aanbiedt, des te professioneler kom je over. Inmiddels blijken MKB IT-gebruikers dat brede en moderne aanbod inclusief goede ondersteuning – waaronder het meedenken met de klant – ook wel gewoon van de aanbieders te verwachten.
[advpoll id=”51″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]