- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 9 juli 2014 10:00 uur
Nog nooit gehoord van de CAA? Dat kan kloppen, want de Cloud Architect Alliance is pas vorige week donderdag officieel gelanceerd. De CAA is nadrukkelijk geen brancheorganisatie of lobbyclub, maar wat is het dan wel? Die vraag en vele anderen kwamen tijdens de eerste bijeenkomst in Amsterdam, waar ISPam.nl uiteraard bij aanwezig was, aan de orde.
Iedereen die zich bezighoudt met cloudarchitectuur, of het nu 5 jaar is of pas 5 dagen, weet dat de ontwikkelingen op dit vlak zeer snel gaan. Tel daarbij de combinatie van een stevige werkdruk, wisselende eisen van klanten en partners en het ontbreken van interne sparringpartners. Het beeld dat snel opdoemt, is dat van een beroepsgroep waarin best wel behoefte zal zijn aan een platform. Een platform waarin op informele wijze kennis kan worden gedeeld en kan worden gesproken over de technische mogelijkheden van cloud nu en in de nabije toekomst.
Precies dat was voor Bart Veldhuis en Freek Beemster enkele maanden geleden voor ogen hadden en eind juni was dus de eerste bijeenkomst. Mooi zal je denken, maar wat heb ik daar als midsized hoster of uitbater van een datacenter aan? Het begint bij de functie van een CA. De meesten die dit op hun kaartje hebben staan zijn begonnen als ‘gewone’ systeembeheerder. In een tijd waarin je van ijzer naar steeds meer gevirtualiseerde omgevingen gaat is het vak van sysadmin ook aan het evolueren en CA is een van richtingen die de sysadmin kan inslaan. Daarnaast een CA is niet alleen iemand die zich bezighoudt met cloud als eindproduct, het is ook het nadenken over cloudimplementaties die bedoeld zijn voor wederverkoop, bundeling et cetera en daarmee wordt de link met de ‘gewone’ hostingindustrie duidelijk. Tenslotte de CA is een typisch voorbeeld van een functie in ontwikkeling die in de bedrijven nog beter geborgd moet worden.
De positie van de CA en nu het CAA is in een aantal opzichten wel te vergelijken met de beginjaren van abusedesks. Die werden uitsluitend bemand door personen die van andere functies in de organisatie kwamen, keer op keer het wiel zelf moesten uitvinden en vooral dankzij informele contacten met het handjevol peers in andere organisaties probeerden het eigen netwerk schoon te houden en dat van de gelijkgezinde concullega’s. Uiteindelijk heeft dat ruim 10 jaar later geleid tot AbuseHUB, waardoor nu de deelnemende partijen de kwaliteit van de sector hopen te verbeteren.
CA’s zijn op dit moment nog een kleine beroepsgroep. Men schat dat er op dit moment circa 100 personen in Nederland zich bezighouden met zaken die je cloud architectuur kunt noemen. Dat op de eerste bijeenkomst daar al meer dan een kwart van aanwezig was geeft iets aan over de behoefte met elkaar te communiceren. Tijdens het panel, waar vertegenwoordigers van Verizon, Bitbrains en Xebia aan deelnamen, werd aandacht besteed aan het verschijnsel legacy. Hoe lang houden we daar nog last van of kunnen we daar juist van profiteren? Maar ook vragen als wat gaan we, kunnen we en moeten we doen als het gaat om giganten zoals AWS? Als IaaS al geen echte business differentiator is wat betekent dat voor PaaS? En hoe communiceer je hierover met je klanten, los van de vraag of dat je eigen directie, een interne klant of een externe afnemer is.
In die context was het goed te horen dat partijen als Bitbrains aangeven dat innovatie niet als doel moet hebben fouten te voorkomen. De kunst moet veel meer zijn fouten er snel uit te halen. Dat impliceert voor gebruiker en bedenkers (de CA) het doorbreken van de silo’s en weerstand en het invulling geven aan andere manieren van samenwerking. Daarmee ben je terug bij het begin en de vraag: Waarom een CAA? CA’s kunnen via de CAA informeel, snel en zonder last van derden – zoals de pers – werken aan het beter maken van de cloud. Daarmee is vooral de afnemer gebaat want die wil zijn applicaties sneller en veiliger kunnen inzetten of zijn ingekochte cloud halffabricaten sneller kunnen bundelen tot een aanbod dat de concurrent nog niet kan bieden.
In tijden dat er wordt gewezen op korte termijn effecten op basis van een puur interne focus, zoals een verdere consolidatie en een schreeuwend tekort aan handjes op de werkvloer is het CAA op zijn zachtst gezegd een opmerkelijke ontwikkeling. Een aantal vakspecialisten besluit zonder formeel gedoe met elkaar, voor elkaar en voor de klant – daarbij nadrukkelijk rekening houdend met de langere termijn, kennis te gaan uitwisselen.
Op dit moment is er nog geen website van de CAA actief, er is wel een besloten LinkedIn groep. Wil je meer weten over dit non-commerciële kennisplatform dan is het verstandig met Bart of Freek contact op te nemen.