- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 1 juli 2014 08:01 uur
De Amsterdamse PoP van Cloudflare is voor de vierde keer in korte tijd getroffen door een storing. Afgelopen zondag was er weer sprake van netwerkcongestie bij de Amsterdamse upstream provider van Cloudflare. In een reactie tegenover ISPam.nl laat Cloudflare CEO Matthew Prince weten dat er sprake was van een grote DDoS-aanval die de storing veroorzaakte.
Om 8:32 uur maakte Cloudflare afgelopen zondag melding van netwerkproblemen bij de Amsterdamse locatie van het bedrijf. Binnen enkele minuten maakte het bedrijf er melding van dat het verkeer van de Amsterdamse locatie was omgeleid naar nabij gelegen datacenters en om 8:54 uur zou de congestie in Amsterdam zijn opgelost.
https://twitter.com/CloudFlareSys/status/483271850382733312
Binnen een uur volgde echter opnieuw het bericht dat er nogsteeds problemen in de Amsterdamse locatie zijn. Deze werd daarna weer snel afgemeld. Om 15:43 meldde het bedrijf opnieuw congestie in Amsterdam en om 15:55 uur zou deze zijn opgelost.
Gezien Cloudflare in Amsterdam de afgelopen tijd verschillende storingen heeft gehad, heb ik Cloudflare gevraagd wat er toch met hun Amsterdamse locatie aan de hand is. Net als de vraag welke maatregelen zijn genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Een antwoord op mijn vragen kreeg ik niet, maar namens Cloudflare CEO Matthew Prince kreeg ik wel het volgende antwoord toegestuurd:
There was a large DDoS attack that caused network congestion in Amsterdam on one of our upstream provider’s networks. We moved traffic for paying customers out of the data center in order to ensure they were not impacted. These customers were served from our other data centers in the region (London, Paris & Frankfurt). We worked with our affected upstream provider in Amsterdam to mitigate the attack and, once mitigated, returned all customers to Amsterdam.
Naast het feit dat Cloudflare niet in gaat op mijn vragen, is het op zichzelf merkwaardig dat het bedrijf dat gespecialiseerd is in het afweren van DDoS-aanvallen, blijkbaar zelf moeite heeft met een DDoS-aanval en daardoor zelfs meerdere keren achter elkaar netwerkcongestie ervaart. Het bedrijf stelt zelfs op een speciale pagina over DDoS-aanvallen: “Making DoS a thing of the past”. Daar lijkt het bedrijf op zijn zachtst gezegd niet echt in te slagen.
[advpoll id=”57″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]