- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 21 juli 2014 08:01 uur
Op ISPam is recent een overzicht gepubliceerd van de 25 grootste hostingbedrijven in Nederland, o.a. gebaseerd op het aantal werknemers. De redactie kreeg hierop van meerdere kanten reacties. Een van de reacties was afkomstig van Redbee, een in Amsterdam gevestigde hoster, die claimde dat de lijst niet helemaal volledig was. Tijd dus voor een gesprek Rogier Mars van Redbee.
Redbee blijkt een organisatie te zijn met een sterke positie in een marktsegment dat op ISPam weinig aan de orde komt. Bedrijven die PCI-DSS compliant dienen te zijn vormen gerekend naar aantallen een niche, maar voor die niche is Redbee een hele grote speler, om zo niet te zeggen de marktleider. PCI-DSS compliant zijn en blijven is van een andere orde dan ‘even’ een ISO900x of ISO2700x behalen. Bedrijven die hieraan hebben te voldoen, zijn niet de bakkers of fietsenmakers op de hoek, maar allen die creditcardbetalingen verwerken. Redbee zorgt ervoor dat de bedrijven compliant zijn (o.a.) op basis van hosting ondergebracht in drie verschillende datacenters en eigen connectiviteit.
Het spreekt voor zich dat dit soort klanten eisen stellen en ondersteuning verwachten die sterk afwijkt van wat een gemiddelde shared hosting of VPS aanbieder kan leveren. Dat zie je terugkomen in de structuur van het bedrijf, dat inmiddels 18 medewerkers telt. Klantteams staan centraal en iedereen in het team heeft een of meer specialismen. Los van die specialismen is flexibiliteit een vereiste, geen klant is immers gelijk. Rogier Mars beschreef het als volgt: “natuurlijk zien we in de markt standaardisatie toenemen, maar een one size fits all benadering waarbij wij voor de klant bepalen wat goed is past niet voor onze diensten, wij geven nadrukkelijk de klant zelf de ruimte met initiatieven te komen”. Dat de gekozen oplossing, die dus per klant kan verschillen, een van de redenen is dat flexibiliteit zo belangrijk wordt gevonden door Rogier was daarmee verklaard.
Een aardig detail is trouwens dat Redbee naast dit soort veeleisende en typische maatwerk klanten ook standaard hostingdiensten biedt. Elke klant groot of klein is welkom en dat betekent dat de bakker op de hoek die aan shared genoeg heeft ook welkom is. Uiteraard is men daarbij niet de goedkoopste, maar dat komt mede omdat de ondersteuning ook voor standaarddiensten verder gaat dan bij de grote aanbieders die permanent focussen op maximale standarisatie. “Iemand die bij ons klant is kan er van uitgaan dat wij desgewenst ook zijn mail configureren, als het moet op de laptop waarmee de klant hier op de stoep staat”.
Het afstoten van dit type klant is voor Redbee totaal niet aan de orde en ook daarmee onderscheidt het zich van partijen in Nederland die bij het behalen van een zekere omvang als eerste de onderkant afstoten om zich vervolgens te richten op de bovenkant van de markt. Bij Redbee zijn ze daar heel nuchter in. Rogier: “deze klanten leveren een positieve bijdrage aan de omzet en laten we vooral niet vergeten dat kleine klanten kunnen doorgroeien”. Doorpratend over de betekenis van het woord flexibiliteit begrepen we dat Redbee daaronder niet alleen het groeien, maar ook het krimpen van klanten verstaat. “Wij bewegen mee met onze klanten en niet met de markt”. Van een klant die om welke reden dan ook (tijdelijk) minder diensten nodig heeft wordt dus geen afscheid genomen en dat is niet overal in de sector het geval.
Dat het bedrijf met 18 medewerkers niet is opgenomen in de top25 van ISPam is bij nader inzien niet erg. Het bedrijf heeft namelijk in de niche een zo sterke positie dat een plek in een generieke ranking irrelevant is. En om nog een reden past Redbee niet echt in dit overzicht, het bedrijf heeft in tegenstelling tot de grotere hosters ook een interessant aantal klanten – en daarmee omzet – van buiten Nederland.
Klanten en prospects die omwille van de PCI-DSS compliancy eisen op zoek zijn naar hostingoplossingen lopen niet op een algemeen event als WHD. Redbee zal daarom niet op dat soort beurzen acte de presence geven en dat verklaart mede waarom het bedrijf zo weinig opvalt. Dit is duidelijk een eigen segment in de markt en dat vindt dus zijn weerslag in de wijze waarop men zich naar buiten presenteert. Maar het klinkt ook door in de eisen die men stelt aan personeel. Zo vaak horen we bij ISPam het begrip generalist met een of twee specialismen namelijk niet. Overigens gelet op de klanten die men bedient moet elke medewerker in bezit zijn van een VOG, dat is iets dat we evenmin vaak horen.
Redbee is eigenlijk een goed voorbeeld van diversiteit in de hostingsector waar gewoon ruimte is én blijft voor bedrijven die zich een tikje anders opstellen. Gevraagd naar zijn kijk op de vermeende consolidatie in de markt gaf Rogier nog aan: “de markt blijft groeien en voor goede hosting blijft er plek”. Redbee blijft dat bieden en dat maakt dat het team de toekomst zonnig inziet.