- Door
- Randy ten Have
- geplaatst op
- 21 oktober 2008 08:03 uur
Ongewenste e-mail kost elke werknemer gemiddeld 1.200 minuten per jaar. Omgerekend gaan er dus 20 uren per werknemer per jaar verloren aan spam. Bij een uurtarief van 35 euro een kostenpost van 1400 euro per jaar. Dat becijfert het Duitse Onderzoeksinstituut IZA in samenwerking met de universiteiten van Hamburg en Keulen.
Het onderzoek is bijna vier jaar geleden gestart, maar wordt nu pas gepubliceerd. IZA bestudeerde in totaal duizend gebruikers, van wie er 527 een spamfilter hadden en 473 niet. Gemiddeld besteden beide groepen 4,87 minuten per dag aan spam. Daar zit zowel het verwijderen van berichten in als het controleren op foutief gemarkeerde mails. Ook de tijd die een IT’er per werknemer besteedt om een spamfilter te configureren is meegeteld.
Het effect van een spamfilter hangt volgens onderzoekers echter sterk af van de gebruiker. Zo is een filter alleen effectief bij mensen die veel ongewenste e-mail ontvangen. Ook is het effectief bij mensen die niet echt weten wat spam is of er weinig tegen ondernemen. Bij meer ervaren gebruikers zijn handmatige inspecties efficiënter, omdat een filter de algemene kosten voor het bedrijf verhoogt.
Het onderzoek concludeert dat dat het effect van een spamfilter per geval bekeken moet worden. Zo kan het tot 35 procent aan tijdwinst opleveren, maar dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid spam en de kennis ervan. Bovendien is het niet duidelijk wat de langetermijngevolgen van spam op de werkvloer zijn.