Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Spam leidt tot 20 uur tijdsverlies per jaar

  • Door
  • Randy ten Have
  • geplaatst op
  • 21 oktober 2008 08:03 uur

Ongewenste e-mail kost elke werknemer gemiddeld 1.200 minuten per jaar. Omgerekend gaan er dus 20 uren per werknemer per jaar verloren aan spam. Bij een uurtarief van 35 euro een kostenpost van 1400 euro per jaar. Dat becijfert het Duitse Onderzoeksinstituut IZA in samenwerking met de universiteiten van Hamburg en Keulen.

Het onderzoek is bijna vier jaar geleden gestart, maar wordt nu pas gepubliceerd. IZA bestudeerde in totaal duizend gebruikers, van wie er 527 een spamfilter hadden en 473 niet. Gemiddeld besteden beide groepen 4,87 minuten per dag aan spam. Daar zit zowel het verwijderen van berichten in als het controleren op foutief gemarkeerde mails. Ook de tijd die een IT’er per werknemer besteedt om een spamfilter te configureren is meegeteld.

Het effect van een spamfilter hangt volgens onderzoekers echter sterk af van de gebruiker. Zo is een filter alleen effectief bij mensen die veel ongewenste e-mail ontvangen. Ook is het effectief bij mensen die niet echt weten wat spam is of er weinig tegen ondernemen. Bij meer ervaren gebruikers zijn handmatige inspecties efficiënter, omdat een filter de algemene kosten voor het bedrijf verhoogt.

Het onderzoek concludeert dat dat het effect van een spamfilter per geval bekeken moet worden. Zo kan het tot 35 procent aan tijdwinst opleveren, maar dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid spam en de kennis ervan. Bovendien is het niet duidelijk wat de langetermijngevolgen van spam op de werkvloer zijn.

Nathan, 22 oktober 2008 10:18 pm

Dat is ook zo`n nadeel. Het is een ergenis, het kost veel tijd en kost daardoor ook veel geld.

Maar als er als een grote jongens opgepakt worden, neemt de spam niet noemswaardig af. Pas wanneer je echt een groot effect ziet van de "opschoon acties" door de juiste instanties zal het misschien minder worden.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.