- Door
- Caroline van Soelen
- geplaatst op
- 19 augustus 2014 08:14 uur
Voor veel kleine en middelgrote hosters lijkt het moeilijk om een goede Beroepsaansprakelijkheidverzekering (BAV) af te sluiten. Tussenpersonen en verzekeraars zouden niet altijd bekend zijn met de specifieke eisen van een hostingbedrijf. Maar ook zijn niet alle ICT-gespecialiseerde aanbieders van deze verzekering bekend bij hosters.
Een BAV is belangrijk voor het verzekeren van je beroepsrisico. Als een bedrijf bijvoorbeeld een advies geeft, dat niet (geheel) blijkt te kloppen, dan kan een BAV dit dekken. Het is een andere verzekering dan de Bedrijfsaansprakelijksverzekering, te vergelijken met een WA-verzekering (deze dekt fysieke schade als bijvoorbeeld iemand een vaas omgooit op de werkvloer). Een BAV is een stuk duurder dan de Bedrijfsaansprakelijksverzekering; de kosten kunnen oplopen tot duizenden euro’s per jaar.
Richard van Delft is al meer dan zes jaar eigenaar van FireMultimedia. Hij liep tegen verschillende problemen aan tijdens zijn zoektocht naar de juiste BAV. “Ik ben een tijd op zoek geweest naar een BAV, maar zowel tijdens mijn eigen zoektocht als via de contacten van een tussenpersoon, kwam ik veel problemen tegen. Software werd bijvoorbeeld nooit gedekt bij de partijen die ik heb benaderd. De verzekering leek veel te algemeen.”
Een bekend probleem, weet ook Michiel Steltman van branchevereniging DHPA. “We zijn een tijd geleden met een gespecialiseerde partij en ICTrecht door een aantal van die BAV-verzekeringen gegaan. Toen bleek dat er grote verschillen tussen die polissen zitten en dat sommigen niet geschikt zijn voor serviceproviders.”
Bovendien bleken verzekeraars veel trucjes te gebruiken om alsnog onder claims uit te komen, zegt Steltman. “De uitsluitingen in de polisvoorwaarden zijn het grootste probleem. Je hebt toch te maken met dienstverlening, dat is mensenwerk. En dan kan er altijd iets mis gaan, waarvoor je als hostingbedrijf wel gedekt wil zijn.”
Steven Ras van ICTRecht geeft juridisch advies aan ICT‘ers. Ook hij ziet problemen bij sommige verzekeringen: “Boetes van bijvoorbeeld toezichthouders en garanties worden door verzekeraars veelal uitgesloten. Hosters moeten dan ook opletten met het geven van garanties.”
Volgens Ras is er inmiddels wel een aanbod van goede BAV’s voor hosters. “Maar het zijn vaak zeer gespecialiseerde partijen die dit aanbieden. Het is verstandig om dan ook een gespecialiseerde tussenpersoon te gebruiken die bekend is met de wensen van een hoster.”
Belangrijk is het volgens zowel DHPA als ICTRecht om ervoor te zorgen dat er geen gat zit tussen de Algemene Voorwaarden en de BAV. Steven Ras: “In je Algemene Voorwaarden kun je een deel van de aansprakelijkheid afdekken. Maar een BAV is een goed vangnet voor alles wat niet in de AV staat, of als je gedwongen bent om inkoopvoorwaarden van je klant te accepteren.”
Bovendien wil je niet alle verantwoordelijkheid afschuiven in de Algemene voorwaarden, daarover zijn Steltman en Ras het eens. “Dat is niet erg klantvriendelijk”, aldus Steltman. “De klant wil ook een deel van het risico bij jou kunnen leggen. Dat moet kunnen, anders is het commercieel niet aantrekkelijk. Je komt daar in deze tijd niet meer mee weg, dus heb je zo’n vangnet nodig. Dit is echt voer voor juristen, dus laat je goed bijstaan.”
[advpoll id=”73″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]