- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 16 september 2014 10:04 uur
De meeste hosters bieden back-up services aan. Zeker door de komst van cloud is het mogelijk geworden tegen een scherpe prijs een dienst aan te bieden of te resellen die de klant in staat stelt regelmatig zijn bestanden veilig te stellen. Over het succes van dit soort (veelal SaaS) diensten wordt verschillende gerapporteerd, de adoptie per doelgroep schijnt uiteen te lopen.
Een van de redenen dat niet iedereen overstap naar back-up in de cloud bij zijn provider is dat het een dienst is die volslagen ontastbaar is. Voor de gemiddelde SoHo en MKB’er is het naast de computer hebben staan van een NAS tastbare bewijs voor het zelf verantwoordelijk kunnen en willen zijn van de back-ups. Hierbij moet trouwens niet worden onderschat dat dit gedeeltelijk het effect is van de stevige marketing die door bedrijven als Synology, Seagate, Qnap en dergelijke wordt bedreven.
Of dat beeld van die verantwoordelijkheid klopt is zeer de vraag. De gemiddelde gebruiker denkt dat het volgens een vast schema draaien van een pakket als Time Capsule of Arconis volstaat om zijn data veilig te stellen. Iedere professional weet echter dat dit slechts een deel van het proces vormt. Elke back-up dient te worden gecontroleerd en vooral ook is het nodig met enige regelmaat te controleren of het storage systeem nog wel integer is en het ook daadwerkelijk mogelijk is de back-ups terug te zetten. Een andere valkuil is dat door een onhandige configuratie de NAS gewoon via internet benaderd kan. De meeste gebruikers weten dit allemaal niet en vertrouwen er op dat als er de software geen foutmelding geeft alles wel in orde is. Precies dat is dus een ernstige structurele denkfout.
Het gebeurt te vaak dat back-ups met persoonsgegevens door onbevoegden van bedrijfs-NASsen worden getrokken. De ondernemer die dit overkomt loopt het risico geconfronteerd te worden met onderzoek omdat hij de WBP niet heeft nageleefd, individuele schadeclaims en persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden, over de imagoschade nog maar te zwijgen. Zoveel risico’s, je zou toch denken dat dit een overweldigend succes van alle professionele online back-up diensten van Nederlandse aanbieders mogelijk moet maken. Maar nee, de combinatie van onwetendheid en zuinigheid zorgen er toch voor dat ondernemers in Nederland zich te vaak onbewust in de gevarenzone bevinden.
Dat roept de vraag of Nederlandse providers bij de communicatie over de back-up diensten die ze aanbieden wel kiezen voor de juiste boodschap. Het aanbod van X Eurocent per Y Terrabyte per Z periode is wellicht heel scherp gecalculeerd en zwaar concurrerend, maar dat kan nooit opboksen tegen de NAS die bij de lokale hardwaredealer in de aanbieding is. Waar je als provider wel een USP hebt, is bij het kunnen borgen van veiligheid en kwaliteit van de data die wordt opgeslagen en zodoende de klant helpen voldoen aan de eisen die o.a. WBP, verzekeraars en accountants stellen.