- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 16 september 2014 08:00 uur
Jubel en en juichen. Datacenters konden voor spotprijzen servers krijgen uit het verre oosten. En er was helemaal niks mis met die goedkope machines. Facebook gebruikt ze immers ook. Onder de noemer van Open Compute Project (OCP) haalde Facebook inderdaad grote aantallen whitelabel servers uit onder meer Taiwan. Vanuit een technisch oogpunt zijn er wellicht geen bezwaren om met dergelijke hardware te werken, maar inmiddels ontdekken datacenters en colo’s over de hele wereld dat de businesscase nauwelijks interessant is.
Datacenterknowledge.com besteedde er al vaker uitgebreid aandacht aan: het nut van OCP-hardware in datacenters. De centrale vraag: is OCP een alternatief voor meer conventionele merken? Het antwoord is: nee. Tenzij je Facebook bent. Want OCP is voor datacenters met enorme aantallen servers wel interessant. Het aantal datacenters in de VS en Europa die dergelijke aantallen halen, zijn echter bijzonder spaarzaam. Probleem is dat je OCP-servers – whitelabel servers van fabrikanten als Wistron en Quanta – in enorme aantallen moet aankopen om er echt voordeel van te hebben.
Genoemde bedrijven halen overigens enorme omzetten: gemiddeld bedraagt de omzetgroei zo’n 30 procent per jaar. Met dank aan partijen die OCP in de armen hebben gesloten, waaronder Facebook, maar ook Rackspace en Orange. Daarnaast is het vooral de lokale Aziatische markt waar het geld wordt verdiend. Let wel: alleen de Chinese markt is al goed voor letterlijk miljoenen servers per jaar. In Europa leken de Aziatische fabrikanten ook voet aan de grond te krijgen, maar die opmars is al gestuit. Het is commercieel niet interessant genoeg.
Dat komt omdat HP, Dell en IBM hun klanten belonen. Veel grote bedrijven, maar zelfs kleinere bedrijven – krijgen flinke kortingen op hardware. Die kortingen lopen gemiddeld op tot 35 of 40 procent. Wordt een Proliant, PowerEdge of System X daarmee goedkoper dan OCP? Nee. Zelfs met kortingen is menige machine van bijvoorbeeld Quanta, de huisleverancier van Facebook, goedkoper. “Het verschil is echter niet groot genoeg om af te stappen van vertrouwde merken en mogelijk zelfs meer risico te lopen“, stelt Mark Monroe op datacenterknowledge.com. Monroe was ooit topmanager bij The Green Grid, maar is tegenwoordig consultant voor datacenterprojecten. Om het verschil groot genoeg te maken, zou een bedrijf voor ettelijke miljoenen per jaar aan hardware moeten aanschaffen.
De markt voor OCP wordt pas interessant als de cloud echt grote vormen aan gaat nemen en bedrijven hun IT-omgevingen meer als As-a-service gaan afnemen. Waarbij ze geen controle meer hebben op de technologische invullingen van de service, maar echt in services gaan denken. Een voorzichtig begin is gemaakt met standaard office-applicaties zoals mail. We zien ook het begin van platform-as-a-service met bijvoorbeeld databasegrids, waarbij de klant letterlijk een database-container krijgt in de smaken SQL, DB2 of Oracle. De machines waarop PaaS draait, is voor die klanten al niet meer interessant. Dan zouden de as-a-service-leveranciers meer vrijheid krijgen om ook naar white label te kijken.
Maar of ze dat gaan doen? Waarschijnlijk niet. De grote merken zijn daarvoor te veilig als investering.
[advpoll id=”90″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]