- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 10 oktober 2014 12:34 uur
De SIDN onderzoekt op dit moment of het .bv-domeinnamen kan inzetten om een platform te creëren waarop bedrijven gevalideerde gegevens kunnen tonen. SIDN-directeur Roelof Meijer stelt over het idee: “Zakenpartners die op zoek zijn naar dit soort gegevens hoeven dan niet meer naar websites van allerlei verschillende instanties toe, maar kunnen daarvoor terecht op de .bv-website van het betreffende bedrijf.”
Allereerst chapeau dat de SIDN bezig is met innovatie. Natuurlijk moet de organisatie niet (te veel) zelf gaan ondernemen, maar het is wel belangrijk om relevant te blijven, door te kijken hoe de organisatie waardevol kan zijn voor de Nederlandse internetgemeenschap en de BV Nederland.
Ik vraag me echter af of dit wel zo’n goed idee is. Het idee zelf om een portal te bouwen met gevalideerde gegevens van bedrijven, is opzichzelf uitstekend. Ook is de SIDN, gelet op haar unieke positie in de markt, ook feitelijk in staat om een dergelijk initiatief succesvol vorm te geven.
Minder gelukkig vind ik de aanleiding, achtergrond die tot het idee heeft geleid. Er zijn Nederlandse ondernemers die graag een .bv domeinnaam willen. Dat kan op dit moment niet. In plaats van gewoon .bv-domeinnamen uit te gaan geven, denkt de SIDN erover om een heel platform te bouwen. Dat roept bij mij de vraag op waarom deze keuze, deze richting, dit onderzoek?
Waarom niet gewoon niet onderzoeken hoe .bv-domeinnamen aan Nederlandse bedrijven kunnen worden uitgegeven? Een onderzoek of het interessant is om de .bv-domeinnamen enkel uit te geven aan besloten vennootschappen met een naam die voor de BV identiek is aan het deel voor de .bv. kan ik me nog voorstellen. Maar waarom toch een heel platform bovenop de TLD bouwen?
Scenario
Dit idee en onderzoek doet me denken aan ENUM. We hebben de technologie, dus we moeten er iets mee, laten we er een businesscase bij zoeken. Iemand nog wat van ENUM gehoord in Nederland? Nee dus. Dat was geen succes. Waarom ENUM niet werkte en het .nl-domein wel een enorm succes is, is de reden waarom het ooit is begonnen.
Het scenario voor .bv-domeinnamen lijkt hetzelfde. Hé we zouden .bv-domeinnamen ergens voor kunnen gebruiken. Laten we daar eens een businesscase bij bedenken. Hé laten we een platform bouwen met allemaal gevalideerde bronnen, om vertrouwen op internet te bieden. Dit begint wel heel erg te denken aan de case rondom ENUM.
De reden dat .nl-domeinnamen wél een enorm succes zijn, is de reden dat we domeinnamen ooit zijn bedacht, omdat een webadres een stuk prettiger is te onthouden en te verwerken dan IP-adressen. Dat .nl-domeinnamen een succes zijn, is omdat .nl symboliseert dat een domeinnaam en achterliggende diensten (zoals website en e-mail) iets met Nederland te maken hebben. Dat is de reden, de motivatie, het waarom, er domeinnamen zijn en die succesvol zijn. Domeinnamen waren niet het doel, maar het middel om een doel te bereiken.
Om een platform bovenop .bv-domeinnamen te bouwen, voegt daarom weinig toe. Het doel, de motivatie, het waarom, is zover ik dat kan zien de verkeerde. Dat dit het geval is, blijkt ook wel uit het volgende, je kan een dergelijk platform namelijk ook op een heel andere manier realiseren, zonder de .bv-domeinnamen. Men registreert de domeinnaam betrouwbarebedrijven.nl/bedrijfsprofiel/bedrijfsnaam en je doet exact hetzelfde. Is geen .bv-domeinnaam voor nodig.
Of waarom niet gewoon .onderneming registreren als TLD en dat daarvoor gebruiken, met second level domeinnamen als .ez.bedrijf, .vof.bedrijf, .bv.bedrijf, nv.bedrijf, ba.bedrijf, bu.bedrijf en wa.bedrijf en voor de SIDN zelf .stichting en voor verenigingen .vereniging. Dan kunnen tenminste alle bedrijven en rechtspersonen meedoen en niet alleen BV’s. Maar dat heeft weinig met innovatie te maken en is meer iets dat een (commerciële) ondernemer beter kan opzetten.
Mocht ik het fout zien, dan nodig ik de SIDN van harte uit om hun visie op de zaak te geven.