- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 1 december 2014 10:14 uur
Tijdens de relatiedag van de SIDN, afgelopen vrijdag, heeft de registry een .nl -loyaliteitsprogramma aangekondigd. Daarnaast gaat SIDN .nl-registrars de mogelijkheid bieden om gezamenlijk onderzoek te doen naar de klanttevredenheid van hun klanten met .nl-domeinnamen. Opvallend is verder dat het aantal registrars dat groeit in aantal .nl-domeinnamen de afgelopen jaren sterk is afgenomen.
De term .nl-loyaliteitsprogramma roept al snel associaties op met zegeltjes sparen bij het registreren van een .nl-domeinnaam om goedkoop een servies te kunnen kopen. Dat is echter niet het geval. Het idee is dat registrars die hun zaakjes goed op orde hebben daarvoor worden beloond met een (ongetwijfeld financiële) incentive.
De exacte criteria voor het loyaliteitsprogramma heeft de SIDN nog niet bepaald en zullen nog met de Vereniging van Registrars worden afgestemd. We heeft de SIDN al vier doelstellingen geformuleerd waar het programma aan moet voldoen (de delen tussen haakjes zijn door mij toegevoegd):
- Ontwikkeling (groei) van het (aantal) .nl-domein(namen)
- Actief gebruik van .nl-domeinnaam (door klanten)
- Betere whois (gegevens)
- Veiligheid .nl-domein
Het is de bedoeling dat het .nl-loyaliteitsprogramma begin 2015 wordt ingevoerd. Vanaf dan kunnen registrars de voortgang in het programma volgen van een dashboard op de registrarwebsite.
https://twitter.com/veenman/status/538337086219517952
Een ander nieuwtje dat door de SIDN is aangekondigd, is dat registrars vanaf februari 2015 de mogelijkheid krijgen om tevredenheidsonderzoek onder hun klanten te laten doen (uiteraard met een .nl-domeinnaam). De registrar levert de gegevens van de klanten aan een extern onderzoeksbureau aan, die het onderzoek dan namens de registrar zal uitvoeren. Update: In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, zal het onderzoek niet gratis zijn voor registrars. Het zal afhankelijk van het aantal deelnemers waarschijnlijk honderd tot enkele honderden euro’s gaan kosten, zo laat SIDN in een reactie op dit artikel weten.
In het tevredenheidsonderzoek worden vervolgens gestandaardiseerde vragen gesteld over de tevredenheid in het algemeen en over het .nl-domein. Daarnaast krijgen hosters de mogelijkheid om zelf drie vragen toe te voegen die specifiek aan hun klanten zullen worden gesteld. De resultaten van het onderzoek worden door het onderzoeksbureau naar de SIDN gestuurd. Echter krijgt de .nl-registry zelf niet de beschikking over de klantgegevens.
De resultaten van het onderzoek worden door de SIDN in een dashboard gepresenteerd, waar dan ook bij staat hoe de registrar het doet in vergelijking met zijn collega-registrars. Door de SIDN zal de klanttevredenheid van de registrars niet openbaar worden gemaakt en ook wordt er geen ranking gepubliceerd. De resultaten zijn enkel voor de deelnemende registrar beschikbaar.
https://twitter.com/veenman/status/538339026278051840
Een laatste interessante ontwikkeling is dat de SIDN onderzoek heeft gedaan naar de groei en krimp die registrars laten zien in aantallen .nl-domeinnaamen die ze beheren. Hieruit blijkt dat het aantal registrars dat groeit sinds 2004 een sterke dalende lijn laat zien. Anderzijds is het aantal registrars dat juist krimpt in aantal beheerde .nl-domeinnamen ook gestaag toegenomen.
In 2004 groeide nog zo’n 65% van alle registars in 2014 is dat percentage afgenomen tot onder de 40%. Het percentage registrars dat juist daalt in aantal .nl-domeinnaam is toegenomen tot zo’n 35% en is daarmee vrijwel gelijk aan het aantal registrars dat groeit. Ook is een groep van ongeveer 30% die stabiel blijft en groei noch krimp laat zien.
https://twitter.com/veenman/status/538336519606767616
[advpoll id=”107″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]