Wereldwijd onderzoek geeft inzicht in prijsmodellen van snelgroeiende MSP’s
- Bedrijfsnieuws van
- Kaseya
- geplaatst op
- 4 december 2014 10:36 uur
Kaseya, leverancier van IT-systeembeheersoftware, heeft de resultaten uit zijn jaarlijkse Managed Service Provider (MSP) Global Pricing Survey bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat de wereldwijde MSP-markt gezond is. Daarnaast laat het onderzoek verschillen en overeenkomsten zien tussen verschillende MSP’s.
Kaseya ondervroeg eigenaren en beheerders van bijna zevenhonderd MSP’s, verspreid over meer dan dertig landen. De resultaten bieden een duidelijk inzicht in de IT-diensten die MSP’s aan hun klanten leveren. Het onderzoek geeft antwoord op de vragen welke managed services de dienstverleners momenteel aanbieden, welke tarieven zij voor hun belangrijkste diensten rekenen en hoe het aanbieden van managed services is veranderd in het afgelopen jaar.
Sneller groeiende MSP’s blijken hogere tarieven te hanteren en op zoek te zijn naar de grotere deals. Ook bieden zij hun klanten vaker een prijsmodel op basis van waarde in plaats van op kosten of prijs/marktverhouding. Daarnaast verlenen zij verschillende opkomende en geavanceerde diensten, die hun minder snel groeiende concurrenten niet zo vaak in hun portfolio hebben. De resultaten laten ook een aantal kansen zien voor MSP’s om in 2015 nieuwe diensten te bieden die tegemoet komen aan de veranderende klanteisen. Daarmee zijn deze MSP’s in staat zich te onderscheiden van andere providers.
Andere opvallende resultaten uit het Kaseya-onderzoek van dit jaar:
- In elke categorie managed services die ook zijn meegenomen in het onderzoek in 2013, is het percentage respondenten dat deze diensten aanbiedt, aanzienlijk gestegen.
- Bij diensten op het gebied van netwerk- en connectiviteitsondersteuning, het monitoren van IT-servicelevels bij klanten en cloudmonitoring zijn de grootste stijgingen te zien.
- Minder dan tien procent van de respondenten biedt volledige Mobile Device Management-diensten (MDM) en Bring Your Own Device-diensten (BYOD) aan. Meer dan twintig procent verwacht echter Mobile Device Management aan te bieden in het komende halfjaar.
- Meer dan negentig procent van de respondenten verwacht in 2015 zijn tarieven voor managed services te verhogen of op hetzelfde niveau te houden.
“De MSP-markt ontwikkelt voortdurend als gevolg van de klantbehoeften die steeds veranderen. Succesvolle MSP’s moeten hun business continu mee veranderen om te overleven”, zegt Loren Jarrett, chief marketing officer bij Kaseya. “Het onderzoek van dit jaar laat ons verschillende patronen in de bedrijfsvoering van sneller groeiende MSP’s zien. De resultaten zijn een schat aan data die serviceproviders kunnen gebruiken om hun business te benchmarken. Daarnaast is de data een handige hulp bij beslissingen op het gebied van prijsstelling en service.”