- Bedrijfsnieuws van
- Rackspace
- geplaatst op
- 11 december 2014 10:15 uur
Elk jaar kijkt John Engates, CTO van Rackspace, terug op het afgelopen jaar en blikt vooruit op het komende jaar. Op basis daarvan komt hij met een aantal voorspellingen. Dit zijn zijn cloud-voorspellingen voor 2015.
Cloud-keuze
Er komt meer keuze in cloud-land. Wil je goedkoop? Wil je alle toeters en bellen? En hoe weet je of je over vijf jaar nog met dezelfde leverancier werkt? 2015 wordt het jaar van de multi-cloud-wereld waarin je diensten van verschillende leveranciers kunt bundelen op basis van jouw behoeften. Maar met meer keuze, komt meer verantwoordelijkheid. Prijs is niet het enige dat telt. Cloud-aanbieders moeten zich gaan onderscheiden want klanten zoeken naar de oplossing die het beste past bij hun uitdaging.
Niet alleen de kosten tellen
Samen met de keuze in clouds, zie je dat de focus op welk aanbod de meeste waarde heeft belangrijk wordt in 2015. En dat gaat niet alleen over kosten. Dat gaat ook over de tijd en energie die je moet steken in het beheren en schalen van je omgeving. De vraag naar betrouwbare partners die dat voor jou kunnen doen, groeit daarmee. Bedrijven moeten zich afvragen of ze nog steeds veel geld willen blijven uitgeven aan resources die alleen bezig zijn met het beheer en onderhoud van bestaande tools en systemen, of dat ze die mensen willen inzetten voor meer innovatieve projecten die een extra boost geven aan de business.
OpenStack wordt saai
In 2015 wordt OpenStack vijf jaar. En die verjaardag…. wordt saai. En dat is goed! Want wanneer technologie volwassen wordt, wordt deze minder hip en interessant. Forrester heeft dit heel duidelijk bevestigd tijdens de OpenStack Summit in Parijs eerder dit jaar. Het viel de analisten van Forrester op dat de Juno-release niet met veel gejuich werd ontvangen, ondanks dat het echt goede updates bevatte. Ik hoop dat deze volwassenheid ook eenvoud met zich meebrengt. Want wanneer een technologie als OpenStack eenvoudig in gebruik, beheer en schaalbaarheid wordt, zullen nog meer organisaties er gebruik van gaan maken.
Bigger Data
De afgelopen jaar hebben we het telkens gehad over de toenemend belangrijke rol van big data en tools en skills die nodig zijn om hiermee te werken. In 2015 zal die vraag alleen nog maar…. groter worden! Steeds meer organisaties stappen op de big data-trein, maar hebben gewoon niet de kennis in huis om er echt waarde uit te halen. De explosie van apparaten die verbonden zijn aan internet stimuleert dit alleen maar en zorgt voor nog meer data die geanalyseerd kan en moet worden. Zogenaamde data scientists zijn schaars en erg duur. Steeds meer bedrijven zullen hun big data-activiteiten buiten de deur willen uitvoeren om te besparen op kosten.
Alles krijgt een sensor
Auto’s, smartwatches, tablets, smartphones – sensoren zitten straks overal in. Als we willen kunnen we 24x7x365 connectie hebben met internet. Alle producten die we straks kopen hebben een geïntegreerde sensor die data verzamelt en verstuurt. Kijk eens hoe Apple Pay de gevestigde orde opschudt door gebruikers eenvoud te bieden bij betalingen. Apple Watch is het logische vervolg daarop. Dit gaat al veel verder dan de BYOD-discussies van twee jaar geleden. De IT moet maar zorgen dat ze alles kunnen blijven volgen en dat alles veilig en netjes gebeurt. Maar eindgebruikers willen niet meer beteugeld worden en bepalen zelf welk apparaat ze gebruiken voor hun werk.
Containers, Containers, Containers
Komend jaar zal de adoptie van container-technologie enorm stijgen. Docker zal hierbij voorop lopen, maar staat zeker niet alleen. Een aantal alternatieven staat aan de deur te rammelen. Grote technologiebedrijven zullen waarschijnlijk met hun eigen alternatief komen. Door het zelf te ontwikkelen, of via acquisities.
De CMO wordt een CMT
Gartner voorspelt dat in 2017 meer aan IT wordt uitgegeven door marketing dan door de afdeling IT zelf. Forrester geeft aan dat zo’n 40 procent van de marketing managers technologie ziet als de aanjager van innovatie. Oplossingen als samenwerkingssoftware, CRM, automation, CMS en social worden steeds belangrijker. Marketing zal keuzes moeten gaan maken over welke technologie wordt ingezet en de kennis daarover moet worden bijgespijkerd. Daarmee wordt de Chief Marketing Officer (CMO) uiteindelijk de Chief Marketing Technologist (CMT).
Beveiliging
Bijna elk bedrijf waar ik op bezoek was afgelopen jaar noemt security als hot topic. In 2015 zal security meer als dienst worden afgenomen dan als afzonderlijke producten die aan elkaar gekoppeld worden. Het feit dat de NSA meekijkt, heeft veel bedrijven doen beseffen dat ze willen weten wat er met hun data gebeurt. Op je beveiliging moet je kunnen vertrouwen, anders is het niets waard. Juist daarom zal security-as-a-service steeds populairder worden.
Alternatieve siliconen
Er wordt al lang geroepen dat nieuwe processing-architecturen werkelijkheid zouden worden in de hyper-scale datacenterwereld. We horen al jaren geruchten over op ARM-gebaseerde oplossingen. Maar die zijn er alleen nog voor niche-markten. Langzame, oude en gefragmenteerde systemen vormen hiervoor een probleem. Daarvoor is dit jaar een oplossing gekomen. Dit jaar hebben Google, IBM, OpenPOWER en Cavium de krachten gebundeld tot een interessant ARM-platform. 2015 wordt het jaar dat alternatieve siliconen echt op de kaart worden gezet. Let op mijn woorden!