- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 16 december 2014 08:00 uur
Hoe selecteer je welke aanbieder van clouddiensten en managed hosting geschikt is voor een bepaalde klant? De bestaande vergelijkingssites bieden daarvoor geen uitkomst. Die zijn te veel ingesteld op traditionele hosting zoals colocatie, servers en webhosting. Afgelopen week is er ook iets gelanceerd met de naam ‘cloudvergelijker’ dat die naam totaal onwaardig is. Er is dus ruimte in de markt om een écht goede cloudvergelijker te ontwikkelen.
Vergelijken is lastig
Het probleem op dit moment is dat cloudaanbieders en managed hosters maar lastig te vergelijken zijn. Net als met traditionele webhosting is het lastig om te beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Het eerste probleem is dat de shifting tussen kleine nikszeggende aanbieders en serieuze partijen lastig te maken is. Al zijn de grote jongens vaak wel te herkennen aan het feit dat ze een of meer ISO-certificeringen hebben. Helaas zijn er ook partijen die ze niet hebben maar wel geschikt zijn voor de bewuste klant of hun certificeringen niet prominent (op hun website) vermelden.
Het tweede probleem is dat wanneer er wel een shifting is gemaakt tussen partijen die mogelijk geschikt zijn dat deze partijen ook maar zeer lastig onderling te vergelijken zijn. Hoe ga je die dan vergelijken op objectieve criteria. Objectieve criteria zijn bijvoorbeeld het aantal medewerkers, het aantal servers, het aantal klanten, het soort (referentie) klanten, het al dan niet hebben van een eigen datacenter, de financiële gezondheid van de aanbieder en natuurlijk ook de certificeringen. Er is niet één mooi overzicht waar alle belangrijke gegevens overzichtelijk in staat opgesomd.
Wanneer de eerste twee problemen zijn ondervangen dan komt het aan op het profiel, de focus en de werkwijze van de aanbieder. Dit is het meest lastig in kaart te brengen en te vergelijken. Hier komt het echter wel op aan of een aanbieder van clouddiensten of managed hosting bij de klant past. Dit is voor standaard clouddiensten op te lossen door bijvoorbeeld de Service Level Description waar ik eerder over schreef en voor managed hosting is dat lastiger omdat er sprake van maatwerk is.
Initiatief DHPA en VOISS: Gemiste kans
Afgelopen week maakten de DHPA en VOISS bekend een cloud ‘vergelijkingsdashboard’’ te hebben gelanceerd “met daarin alle grote hostingpartijen en cloud providers in Nederland”. Het begint al lekker met de pretentie dat alle grote hosting- en cloudproviders in Nederland bij de DHPA zijn aangesloten. Er zijn toch echt veel meer dan 31 grote aanbieders. Daar is dus een mooi Engels woord voor maar om het netjes te houden: dat is klinkklare onzin!
Het begint dus al ‘lekker’ met het feit dat maar een klein gedeelte van alle (grote) aanbieders in het overzicht is opgenomen. Wanneer we naar de inhoud kijken dan zien we een kaart van Nederland met daarop stipjes waar de deelnemers van de DHPA zijn gevestigd. Daarnaast kan er ook uit een dropdown-menu een deelnemer van de DHPA worden geselecteerd. Dan zijn de naam, adres, postcode, land en KvK-nummer van de aanbieder zichtbaar. Verder is er een lijst met soorten IaaS, PaaS en SaaS-diensten die wordt aangeboden. Als laatste wordt aangegeven of de bewuste aanbieder een van de 8 relevante certificering heeft.
Gebakken (k)lucht met een marketingsausje
Het had zoveel beter gekund door een dashboard te maken waarbij óf alle aanbieders in waren opgenomen óf duidelijk was gesteld dat het enkel de DHPA-deelnemers betreft en dat er meer aanbieders zijn. Daarnaast had er veel meer informatie aan het dashboard moeten zijn toegevoegd en functionaliteit hebben voordat het maar enigszins door kan gaan als “het dashboard dient daarmee ook als benchmark voor de Nederlandse hosting- en cloudsector”.
Voor de inhoud en opzet hiervan weet ik ook een ander mooi Engels woord, maar om het nog steeds netjes te houden: dit is de naam cloudvergelijker onwaardig. Dit is gebakken (k)lucht met een marketingsausje. Dat is jammer en een gemiste kans. De geloofwaardigheid van dit project van de DHPA en VOISS is namelijk in één klap weg.
[advpoll id=”110″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]