- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 15 december 2014 08:02 uur
Op tal van plekken in de samenleving wordt er kritisch gekeken naar cloud. De voordelen worden erkend, maar aldus de critici de nadelen zijn zoveel groter en omvangrijker dat cloud as-we-know-it niet kan worden omarmd. Lezers van ISPam zullen zonder moeite direct een handvol van die nadelen kunnen opsommen. Als het goed is, hebben ze ook argumenten paraat om – hopelijk – de meeste ervan te kunnen weerleggen.
Ondanks die vaardigheid lukt het niet altijd de beoogde klant te overtuigen. Ook in gevallen waarin de techniek – hybride cloud is daar een mooi voorbeeld van – issues als veiligheid en legacy beperkingen weet op te lossen, kan de cloudaanbieder geconfronteerd worden met vragen die lastig te beantwoorden zijn. Of die vragen altijd juist en oprecht zijn, is een punt waar regelmatig door vendors op wordt gewezen, maar dat doet verder weinig af aan de constatering dat lang niet iedereen cloud omarmt.
Die situatie is in andere landen niet veel anders. ISPam schreef al eerder dat in tegenstelling tot wat de grote Amerikaanse cloudaanbieders roepen buiten Europa precies dezelfde voorbehouden waarneembaar zijn. In de EU zien we naast die afwachtende (of zelfs afwijzende) houding ook iets anders.
In een aantal lidstaten wordt door de overheid een actieve rol vervuld om cloudadoptie te promoten. Frankrijk heeft met overheidssteun twee IaaS providers (CloudWatt en Numergy) in het leven geroepen. Formeel om gebruikers beter te beschermen voor buitenlandse afhankelijkheid. Het is natuurlijk ook een boost geweest voor de nationale ICT-sector. Door die link met de nationale overheid hebben gebruikers een reden minder cloud af te wijzen. In Groot-Brittannië probeert Londen aan de ene kant de markt compleet los te laten om de buitenlandse partijen te vriend te houden. Aan de andere kant is het in EU-context voorloper op het gebied van een overheidscloud (G-Cloud), waarover eveneens al vaker op ISPam is geschreven.
Overheidsbedrijf
Duitsland ten slotte is om twee redenen een vermelding waard. Ten eerste moet niet worden vergeten dat Deutsche Telekom nog steeds een semi-overheidsbedrijf is. Alle activiteiten te komen tot een Duitse cloud vanuit de datacenters van DT zou je daarmee kunnen bestempelen als quasi overheidsbeleid. Een cloudplatform waar de overheid zich veilig bij voelt, dat moet ook goed genoeg zijn voor alle bedrijven en burgers.
De tweede peiler van het Duitse overheidsbeleid ten aanzien van cloud is echt bijzonder te noemen. De federale overheid, om precies te zijn het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik, heeft een hele duidelijke leidraad uitgebracht, “Sichere Nutzung von Cloud-Diensten – Schritt für Schritt von der Strategie bis zum Vertragsende”. Alles dat een gebruiker wil weten over het veilige gebruik van cloud, tot en met tips voor het opstellen van contracten, is door een onafhankelijke instelling met een niet te onderschatten reputatie opgesomd in een goed doordacht handboek (PDF). Op basis van dit handboek worden her en der in het land nog bijeenkomsten georganiseerd om MKB-ondernemers cloud uit te leggen.
Drie buurlanden waar de overheid actief inzet op het promoten van cloudgebruik. Wie dan kijkt naar wat Den Haag doet zal weinig bespeuren dat er ook maar iets op lijkt. Waarom eigenlijk niet? Ontbreekt de kennis, zijn er geen middelen of is het niet nodig in een land dat blijft beweren de digitale delta van Europa te zijn?