- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 18 december 2014 08:00 uur
Er is veel aandacht voor de continuïteit van grote cloudaanbieders, hosters en datacenters in het geval van faillissement. Dat is een goede ontwikkeling die past bij een professionele branche. Daarnaast moet er ook aandacht komen voor de continuïteit van kleine hosters, want juist bij kleinste hosters komt de continuïteit in gevaar wanneer er iets met de ondernemer gebeurt.
Natuurlijk iets dat een scenario waar een ondernemer liever niet aan denkt, maar iedereen kan onder de tram lopen of door ziekte (langdurig) worden uitgeschakeld. Voor een gemiddelde zzp’er is dat niet zo’n probleem, want de opdrachtgever kan zo iemand anders inhuren. Bij een hoster ligt dat net even iets anders, want ook domeinnaam en data zijn onder beheer bij de hoster en die vervang je niet zomaar.
Het is weliswaar zo dat een kleine hoster een relatief beperkte kring aan klanten kan bedienen en dat belangen van elke individuele klant ook beperkt zullen zijn. Daardoor is het maatschappelijke risico van het uitvallen van een kleine hoster ook relatief beperkt. Ook de reputatieschade die de branche daardoor kan lijden, zal meevallen.
Dat neemt echter niet weg dat het risico op het uitval en daarmee de beperkte mate van continuïteit niet wenselijk is. Veel klanten kiezen vaak bewust voor een kleine hoster vanwege de zeer persoonlijke dienstverlener. Echter heeft een klant ook een eigen verantwoordelijkheid en zal daarom door het risico op discontinuïteit mogelijk niet kiezen voor een kleine hoster.
Dat het risico ook niet denkbeeldig is, toont aan dat de eigenaar van “De Internetman B.V.” in 2008 plotseling was overleden. Op dat moment was er wél nog een hostingbedrijf met enkele honderden klanten maar ineens geen ondernemer meer. Een ander hostingbedrijf heeft de dienstverlening toen adhoc voort weten te zetten, waardoor de dienstverlening aan de klanten werd voorgezet.
Calamiteit
Het zou daarom goed zijn als een faciliteit komt waarbij kleine hosters zich kunnen aansluiten die in het geval van een calamiteit waardoor de ondernemer de dienstverlening niet meer zelf kan voortzetten. De faciliteit zou er volledig op gericht moeten zijn om de dienstverlening aan de klanten zolang als nodig te kunnen voortzetten en zo snel mogelijk onder te brengen bij andere (kleine) hostingbedrijven of te helpen met het verhuizen van domeinnamen en data.
Kleine hosters kunnen dan tegen hun klanten vertellen dat er ook in het gevolg van een calamiteit de continuïteit tot op een zekere hoogte en gedurende een bepaalde tijd gegarandeerd wordt. Klanten kunnen dan kiezen voor een kleine hoster die de dienstverlening levert die bij hun past zonder zich zorgen te maken over de continuiteit in het geval van een calamiteit die de ondernemer treft.
In de basis zal de faciliteit een overeenkomst zijn tussen de (kleine) hosters en een derde partij (zoals een nieuw op te richten stichting of een branchevereniging). In de overeenkomst wordt geregeld in welk geval de faciliteit in werking treedt en wat de derde dan verplicht is om te doen om de klanten van de hoster zo goed mogelijk te helpen om domeinnaam, data en de dienstverlening veilig te stellen.
Hoe de faciliteit precies juridisch en vooral technisch moet worden vormgegeven, is iets dat hosters waarschijnlijk zelf het beste kunnen bepalen. Belangrijk is vooral dat er over de continuïteit van kleine hosters wordt nagedacht en dat er een faciliteit komt om ervoor te zorgen dat in het geval van een calamiteit die een kleine hosting ondernemer treft, klanten er zo min mogelijk last van hebben.