- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 29 december 2014 08:00 uur
Het aantal fusies en overnames in de telecomsector was afgelopen jaar opvallend groot. Op het eerste gezicht lijkt dit een onderwerp dat buiten de scope van ISPam.nl valt. Er is echter aanleiding hier toch beter naar te kijken.
In Duitsland heeft Vodafone Kabel Deutschland overgenomen en ook in Spanje, Italië en Frankrijk zijn afgelopen jaar telco’s (soms met kabelbedrijven) samengegaan. Dat UPC en Ziggo fuseren in Nederland past keurig bij dit overzicht. In elk van de gevallen zijn het namelijk niet de kleinere partijen die overnemen of worden overgenomen, maar juist de grotere spelers. De verklaring voor deze Europese trend is eenvoudig: de inkomsten voor de mobiele aanbieders zijn sinds 2008 met 18% gedaald, de winsten met 22% en de ROC voor mobiel is met zelfs 50% afgenomen (bron: Financial Times). Omwille van alle afgeven groeidoelstellingen, beloftes gedaan aan aandeelhouders en schuldeisers moeten de Europese telco’s dus wel overnemen of zich laten overnemen. Dat hier geen is rol weggelegd voor echte kleine spelers spreekt voor zich. Een ander kenmerk is dat de markt hiervoor naast complex eigenlijk tamelijk klein is.
Het is om die reden logisch dat telco’s en kabelbedrijven ook op zoek gaan naar partners net buiten het eigen specialisme (veelal: het leveren van spraak, internet en tv-signaal aan consumenten). Wat is er dan meer voor de hand liggend dat men probeert voet aan de grond te krijgen op dat deel van de “zakelijke” markt waar enige ervaring is. Dit betekent niet direct dat 2015 het jaar gaat worden waarin telco’s massaal hostingpartijen of datacenters overnemen. De ervaringen van de afgelopen jaren tonen namelijk aan dat er geen garantie voor succes is. Dat de overname van Strato tot op heden gunstig heeft uitgepakt voor DT is wellicht de uitzondering op die regel.
Het model waarbij telco’s whitelabel diensten van derden (ook van kleinere partijen!) gaan verkopen is wat dat betreft meer voor de hand liggend (en ook in lijn met analisten van Gartner, IDC & Co adviseren en vendors roepen). Voordeel voor de telco’s is daarbij dat dit soort samenwerkingen sneller te realiseren zijn dan een echte overname en, minstens zo belangrijk, bij het uitblijven van succes kan er ook makkelijk een punt achter gezet worden. Mocht het goed gaan, dan is gedeeltelijke of gehele overname de vervolgstap.
Traditionele hosters en IT-leveranciers in de hele EU kunnen zich wat dat betreft opmaken voor een jaar waarin nieuwe vormen van concurrentie en partnerships gaan ontstaan of bestaande samenwerkingen worden uitgebreid. De rol van de telco of kabelaar in dit proces vervullen betekent aan de ene kant een (her-) nieuwde bedreiging. De marketingbudgetten van dit soort partijen overstijgt dat van elke hoster en zodoende kan er in ieder geval op de korte termijn marktaandeel worden worden verkregen. Aan de andere kant, de toenemende vraag om samenwerking biedt partijen die whitelabel services bieden ook nieuwe kansen.