- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 5 januari 2015 08:01 uur
Afgelopen jaar heeft ISPam diverse keren aandacht besteed aan meer administratieve onderwerpen, zoals BTW-aanpassingen en IBAN/SEPA. Op de berichten hierover volgden uiteenlopende reacties. Het luidst waarneembaar: nergens voor nodig, wij weten alles al. Veel minder opvallend: oh, die wijziging raakt mij dus ook.
Wat zo keer op keer zichtbaar was, is het grote verschil in kennis tussen partijen. Het is daarbij niet zo dat grote hosters de zaakjes altijd beter voor elkaar hebben dan de kleinere aanbieders. Er is ook geen link tussen het aantal jaren dat men actief is en het ontbreken van kennis. Iedereen en alles kan de mist in gaan. Zo zijn afgelopen jaren meerdere keren vooral de grotere, oudere, hosters tekort geschoten in het adverteren van de juiste prijzen. Onder het mom van “wij leveren namelijk ook aan zakelijke gebruikers” zijn ten minste twee partijen door de RCC tot de orde geroepen en is hen opgedragen de prijzen in consumententijdschriften in het vervolg inclusief BTW te vermelden. Dat soort fouten mag eigenlijk niet voorkomen, zeker niet bij Nederlandse of EU-partijen. Dat we een grote Amerikaanse hoster tijdens de launch op de Nederlandse markt op dit punt de mist in zagen gaan, was daarmee vergeleken een nog net te accepteren beginnersfout.
Tekortkomingen van een andere orde betreffen de algemene voorwaarden. Afgelopen jaar zagen we dat een hoster per mail zijn klanten op de hoogte bracht van gewijzigde voorwaarden met daarbij het verzoek ze eens goed door te lezen. Los van het feit dat de toonzetting van de mail al suboptimaal was, de hoster liet onvermeld wanneer deze voorwaarden zouden ingaan.
Maar het kan nog erger. Op de valreep van het oude jaar werd ISPam gewezen op een discussie elders over een domeinnaamgeschil. De klager citeerde uit de hem ter beschikking gestelde voorwaarden dat zijn hoster te maken had met de geschillenregeling van de NLIP. Reden genoeg de hoster de vraag voor te leggen waarom hij dit in zijn voorwaarden (uit 2004!) heeft staan. De NLIP is namelijk al jaren exit en de hoster is nooit aangesloten geweest. Het antwoord dat snel volgde was samengevat: “de voorwaarden heb ik indertijd gekregen van een relatie en ik besteed liever aandacht aan mijn klanten dan aan de voorwaarden. Maar ik zal ze eens laten veranderen”. Andermans voorwaarden uit 2004 gebruiken, zonder in de gaten te hebben wat er in staat en dus zonder enig idee te hebben wat er hierdoor fout kan gaan.
Vier verschillende incidenten en elk afzonderlijk rechtvaardigt al deze oproep aan het begin van 2015: Hoster neem eens goed door of je contracten en voorwaarden nog wel kloppen.
[advpoll id=”111″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]