Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Jaaroverzicht: SIDN DRS4

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 januari 2007 11:10 uur

In juni 2006 werd DRS4 opnieuw uitgesteld tot ‘direct na de zomer’, in juli maakte de SIDN bekend dat de lancering van DRS4 pas in september zou zijn, wat neer kwam opnieuw zo’n drie maanden vertraging, terwijl DRS2 op zijn achterste benen lijkt te lopen.

Op 22 juli was er gelukkig ook weer goed nieuws te melden, doordat de SIDN een ’trafficshaper’ had ingezet voor de whois-aanvragen, verbeterde de performance van de whois aanzienlijk. Dit was weleens waar een verbetering, echter kan het altijd beter. Op de besloten SIDN deelnemers website stond ook een whois-interface die velen malen sneller was dan zowel de web- als CLI-interface. Zodoende had ik daar een API voor gemaakt, zodat je die kon gebruiken voor je whois-aanvragen. Helaas merkten we op dat op 22 augustus die interface van de besloten SIDN deelnemers website was verdwenen.

Eindelijk was het zover, op 26 september was de introductie van DRS4. Echter in plaats van een oplossing voor alle problemen die de deelnemers de afgelopen jaren hadden ervaren, werd de introductie van DRS4 een regelrecht fiasco. Al na twee minuten functioneerde de whois niet meer en de lading bugs die erin zaten, waaronder een niet werkende postcode check, correcte nameservers die worden afgewezen, onterechte foutmeldingen, etc, maakten het werken met DRS4 vrijwel onmogelijk. Ongeveer twee uur na de introductie haalde de SIDN DRS4 weer uit de lucht, een dag later pas weer mogelijk was om .nl-domeinnamen te registreren.

Dat de SIDN de problematiek serieus neemt blijkt uit het feit dat het de de SIDN een extra blik service medewerkers heeft open getrokken en de service unit op zaterdag 30 september van 10:00 tot 16:00 uur opende om op die manier deelnemers uit de brand te helpen.

De SIDN maakt ook enige statistieken bekend rondom DRS. De service unit krijgt iets meer telefoontjes dan normaal binnen, waarbij het normaal 500 telefoontjes per week afhandelde, zijn het er bij de introductie van DRS4 2.000 per dag, een stijging van ruim 2000%. Daarnaast meldt de SIDN dat van de 20.000 aanvragen die vanaf de introductie van DRS4 tot aan de middag van 28 september zijn ingediend er maar anderhalf procent zou zijn afgewezen.

Op 16 oktober stuurde SIDN directeur Roelof Meijer een brief naar alle SIDN deelnemers met daarin uitleg over de problematiek. Uit de brief die hij schreef viel duidelijk op te maken dat hij de deelnemers serieus neemt en biedt zijn excuses aan de deelnemers aan voor de problemen die werden ervaren.

De éérste maand dat DRS4 draaide typeert zich door het aantal keer dat DRS4 niet beschikbaar was. In totaal is DRS4 in de éérst maand 15 keer niet beschikbaar geweest, 8 keer door een storing en 7 keer door (gepland) onderhoud. Op 23 november lost de SIDN met Patch 4.0.8.21 een waslijst aan bugs die nog in DRS4 zitten op. Daarmee worden de grootste pijnpunten in DRS4 door de SIDN opgelost en wordt DRS4 goed werkbaar.

Gezien de problematiek met DRS4 organiseert de SIDN op 1 december een speciaal ingelaste SIDN deelnemersbijeenkomst.Tijdens de bijeenkomst werd door verschillende SIDN medewerkers uitgelegd wat er nou is misgegaan en waarom het zo gelopen is zoals het is gelopen. Roelof Meijer, directeur van de SIDN, beet het spits af en legde uit waarom ze met een niet bugvrij DRS4 toch live zijn gegaan.

DRS2 liep op de achterste benen en daarnaast was het probleem dat als niet op een moment de knoop zou worden doorgehakt, gezien anders van uitstel afstel zou kunnen komen en dan DRS2 wellicht zelfs de geest zou geven. Daarom besloot hij om met DRS4 live te gaan met alle nog bekende bugs, zolang die de zonefile niet in gevaar brachten. Gezien de problematiek vroeg Roelof zich af of deze keuze verstandig is geweest, echter is dat achteraf bekeken en dan is een dergelijke conclusie altijd veel eenvoudiger.

Rob van Ingen, manager ICT a.i. legde haarfijn uit waarom de bouw van DRS4 zo lang heeft geduurd en waarom er zoveel is misgegaan. Het komt er voornamelijk op neer dat de SIDN een jonge organisatie is voor wie DRS4 eigenlijk een te groot project was, wat betreft de omvang en de snelheid waarmee het gerealiseerd diende te worden.

Gerrit-Jan van der Ham, Hoofd Service Unit(s), vertelde over wat voor impact de introductie van DRS4 intern op de SIDN had. Het kwam er voornamelijk op neer dat er 24/7 shifts werden gedraaid en om iedere beller naar de service unit te woord te staan waren er 8 ervaren callcenter uitzendkrachten extra ingehuurd die met een introductie van 30 minuten telefoontjes gingen beantwoorden. Dit leidde soms tot niet volledig correcte antwoorden, maar zo werden wel alle bellers te woord gestaan.

Patrick Follon, manager Registratie & Services, vertelde wat de deelnemers de komende tijd kunnen gaan verwachten. Een betere whois-performance, meerdere zonefile updates, een stabielier DRS4, online deelnemer rapportages, quantaine, XML-interface, volledig digitale contracten, expliciete handels, numerieke domeinnamen, uitfaseren persoonsdomeinnamen. Bij al deze zaken wil de SIDN zoveel mogelijk de input en ook actieve participatie van SIDN deelnemers hebben, om zo gezamelijk tot oplossingen te komen die (volledig) naar wens van de deelnemers is.

Mijn volledige verslag van de SIDN deelnemersbijeenkomst is hier terug te lezen.

Positief is het te noemen dat na de deelnemersbijeenkomst op 1 december, er vrijwel geen berichten meer te lezen zijn over een slecht functionerend DRS4. Eén keer is er nog onderhoud geweest aan DRS4, maar verder lijkt het goed te gaan met DRS4!

Naar mijn idee lijkt de SIDN met DRS4 ondanks alle ellende, 2006 goed af te sluiten!

Jeroen, 3 januari 2007 2:56 pm

Nu alleen nog de gedeeltelijke overname waar wij al 3 maanden op zitten te wachten..

Iedere week wordt gezegd dat het volgende week eindelijke zo ver lijk....

Heb ze gister nog aan de telefoon gehad.. de durven geen datum meer te noemen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.