- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 23 januari 2015 08:00 uur
Gisteren schreef ik over een hoster die tips zocht om het verhuizen van een klant naar een andere hoster zoveel mogelijk te frustreren. De vraag die ik daarna kreeg was, maar mag dat, een klant die wil verhuizen daarin frustreren?
Een klant die zijn domeinnamen en webhosting wil verhuizen is natuurlijk niet leuk. Dat kost een stukje omzet. Daarnaast gaat een klant alleen weg wanneer die bijvoorbeeld niet tevreden is met de dienstverlening of de prijs die het kost. Zeker wanneer u veel voor de klant heeft gedaan of de klant veel oplevert, dan is dat extra vervelend.
Meewerken ja, faciliteren nee
Hoe vervelend het ook is. Een klant die aan zijn verplichtingen heeft voldaan tegenover de hoster, is gewoon vrij om naar een andere hoster te verhuizen. Voor zover de hulp van u als oude hoster daarvoor nodig is, dan bent u gehouden daar gewoon medewerking aan te verlenen. Hele dikke punt.
Meewerken aan het verhuizen betekent overigens niet dat u gehouden bent de klant daarin te faciliteren. In de meeste gevallen zal de klant bijvoorbeeld zelf maar moeten uitzoeken hou die zijn data verhuist en bent u ook niet gehouden om daarbij te helpen.
Wel is de hoster gehouden om als een ‘goed hoster’ om mee te werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat de verhuiscodes voor domeinnamen gewoon moeten worden aangeleverd binnen een redelijke termijn. Ook zullen bijvoorbeeld vragen aan de helpdesk gewoon moeten worden beantwoord, zelfs als de klant die stelt in verband met het verhuizen.
Juridische verplichting
De reden dat de oude hoster moet meewerken is omdat dit voortvloeit uit de overeenkomst met de klant. In de meeste gevallen zal daarover niet iets expliciet geregeld zijn. Echter is dit een verplichting die uit de aard van de overeenkomst voortvloeit. Het niet nakomen van deze verplichting levert daarom wanprestatie op (art. 6:74 BW).
Ook in de algemene voorwaarden opnemen dat er niet wordt meegewerkt aan het wegverhuizen van een klant, zal de hoster niet kunnen baten. Een dergelijk beding zal vrijwel altijd vernietigbaar zijn omdat dit onredelijk bezwarend is (art. 6:233 BW) of niet inroepbaar in verband met strijd met de redelijkheid en billijkheid (art. 6:248 BW).
Formaliteiten
De hoster die zijn klant wilde frustreren om te verhuizen, deed dat door het vragen van een KvK-uittreksel of een handtekening van een tekenbevoegde functionaris. Het is een interessante vraag of dat dan wel mag? Dat mag natuurlijk maar alleen als het daadwerkelijk iets toevoegt. Dat kan bijvoorbeeld in het geval zijn dat er twijfels zijn over de identiteit van de aanvrager van de verhuiscode of als extra zorgvuldigheid.
Als u normaliter niet om een KvK-uittreksel of een handtekening van de bevoegde functionaris zou vragen of het alleen doet om de klant te frustreren, dan mag dat niet. Zelfs al staat het in de algemene voorwaarden of in een bepaalde procedure, dan nog mag dat recht niet misbruikt worden (art. 3:13 BW).
Droppen van de domeinnaam
De suggestie die een collega hoster deed: “Drop de domeinen. Daarna zijn ze oneindig moeilijk te verhuizen.“ is al helemaal uit den boze. Natuurlijk is dat een zeer effectieve manier om het wegverhuizen van je klant te frustreren. Echter is de klant zijn domeinnaam dan ook kwijt of komt deze in het beste geval in quarantaine.
Indien er geen recht tot opschorting was omdat de klant zelf niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is het droppen van een domeinnaam of uitschakelen van andere diensten gewoon wanprestatie (art. 6:74 BW). Gezien er sprake is van opzettelijk handelen is het ook niet mogelijk om aansprakelijk voor schade die daardoor wordt geleden uit te sluiten en ook een verzekering zal die schade niet vergoeden.
Als het droppen van een domeinnaam terwijl dat niet mocht gebeurt met geen ander motief om de klant te frustreren om te verhuizen, zal een rechter dat waarschijnlijk ook schandalig vinden. Bij de civiele rechter kan geen boete worden opgelegd, maar de rechter zal wel eerder een hoger bedrag aan geëiste schadevergoeding accepteren.
Legaal een verhuizing frustreren?
Op de vraag van de hoster die op zoek ging naar tips om “de verhuizing zo moeilijk mogelijk maken .. maar natuurlijk wel legaal?” is maar één antwoord mogelijk: dat is niet (legaal) mogelijk.
En om het gebrek aan opinie in het vorige artikel over dit onderwerp te compenseren. Een hoster die het presteert om klanten die aan hun verplichtingen jegens hem hebben voldaan, doelbewust zoveel mogelijk te frustreren om te verhuizen naar een andere hoster, zou een Berufsverbot moeten krijgen. Nu dat helaas niet mogelijk is, zou een dergelijke hoster geroyeerd moeten worden als lid of deelnemer van elke brancheorganisatie, gedragscode en keurmerk. En daarna met pek en veren de branche uitgejaagd moeten worden!
Als laatste de opmerking dat een klant dat bovenstaande juridische duiding en opinie natuurlijk niet geldt voor klanten die niet aan hun verplichtingen voldaan, zoals rekeningen niet betalen of zich misdragen hebben tegenover de hoster. Daarvoor gelden andere regels. Dat komt aanbod in deel 2 van dit artikel dat we volgende week publiceren.
[advpoll id=”116″ title=”Vraag van de dag” width=”100%”]